När jag tidigare borrat i väggar i samma fastighet har jag trott att det varit lecablock innanför putsen, för borrdammet var gråsvart.
Men när jag tog bort en bit av en vägg hos mig själv så såg det inte alls ut som lecablock. Finns inga spår av några lecakulor, utan det är en mörkgrå ojämn grov massa med sporadiska kolsvarta småklumpar liknande smält svart glas, och en och annan luftficka. Skitjobbigt att fästa saker i.
Vad heter detta, och vad är det gjort av?

• skitsten_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skitsten_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag säga lättbetong men det är svårt att se utifrån bilderna. Kan du ge oss en närbild med något objekt som referens? Är rätt ovanligt dock med lättbetong som inte är relativt "fin" i strukturen med och som saknar jämstora luftblåsor. Även lättbetongfabriker hade dåliga dagar förr i tiden dock. När är bygget ifrån?

Det är från 1946. Lättbetong skymtas i nederkanten av andra bilden, och den är både fin och jämn i strukturen. Bilden är lite för ljus. Jag kan inte ta några fler bilder då allt rivningsmaterial är bortforslat och de kvarvarande ytorna är förbyggda.
Ett par personer som bor i fastigheter från samma tidsålder säger slaggplattor. Och det ser nog ut som en restprodukt som slagg...

Det är en typ av slagg det är gjort av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.