Ska sätta upp ny takpanel, 6mm tunna skivor som jag tänkte spika på det gamla fula innertaket i badrummet.
Det sitter diffussionsplast ovanför det gamla innertaket, hur gör jag nu - behöver jag nåt emellan nya o gamla takpanelen?

Ola78
Det borde inte behövas om det finns plast redan. Vet du om den är hel annars bör du laga den, badrum är ännu värre med varm fuktig luft så därför är det viktigt med en hel diffusionspärr.

Ola78 skrev:
Det borde inte behövas om det finns plast redan. Vet du om den är hel annars bör du laga den, badrum är ännu värre med varm fuktig luft så därför är det viktigt med en hel diffusionspärr.
Mm...jag är inte helt hundra på skicket på plasten...vill helst inte riva ner gamla taket:(
Kan man sätta plast igen nu, före nya takpanelen?

Om man använder dubbla diffusionsspärrar, är det inte risk att man får in fukt mellan dessa som sedan fastnar och bildar mögel i det gammla innertaket?

Ola78
calle_77 skrev:
Om man använder dubbla diffusionsspärrar, är det inte risk att man får in fukt mellan dessa som sedan fastnar och bildar mögel i det gammla innertaket?
Dubbla diffusionsspärrar bör man undvika, det är aldrig bra.

Vad är det för innertak? Är det ett målat gipstak, så kan du dra en latexfog runt taket i skarven mellan vägg och tak för att täta till det.

Det är nån form av spontad träpanel,ca 1 cm tjock tippar jag. Och det ser nu ut som plasten ovan är skadad här och där..

Hur blir det om man tätar nuvarande skarv mellan vägg och detta tak, med nån form av latex/silikon, och sedan sätter ny plast direkt under gamla taket, innan nya takpanelen?

Den plasten kommer ju bli spikad igenom med nya takpanelen..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.