Hej!
Jag undrar över en sak.

Jag har en gammal 40-talskåk och håller på och renoverar ett rum på övervåningen. Takgipset är bortrivet så det som återstår i taket är spontade träplankor och på andra sidan finns isolering och kallvind.

Planen är att göra följande med taket:

1. Spontade träplankor (behålla)
  2. Plast
  3. Glespanel
  4. Takgips
Men var dras elen? Ska jag låta dra elen innan jag plastar, så att flexrören hamnar i utrymmet mellan sponten och plasten, eller efter så att flexrören hamnar mellan plasten och gipset?

mvh
Carl-Johan

Som jag lärt mig ska man alltid försöka lägga elen på insidan av plasten (in mot rummet) för att få så få genomgångar som möjligt där det kan läcka ut fukt.

Jag håller med. Jag hade satt plast mot de spontade plankorna, sedan tagit dit elektrikern, och därefter satt glespanel och gips. Man kan nästan vara säker på att elinstallationen kommer att behöva "korsa" glespanelen på några ställen, och ska då elektrikerna behöva kapa eller spåra i redan uppsatt gles så tar installationen dels längre tid (=dyrare för dig), dels riskerar du att elektrikern råkar göra hål på plasten när han spårar och kapar.

Tack för svaren!

Är taket rakt då?
annars kanske du ska räta upp det? då blir glesen nerreglad och elektrikern kan dra slangen där...

Är taket rakt då?
Måste du ställa den frågan? :D

Vattenpass, vinkelhake och tumstock måste ha saknats i verktygslådan när mitt hus byggdes. ALLT är snett och det är givetvis inte "jämnt" snett, utan det är snett i olika dimensioner samtidigt och lutar, buktar och vrider sig åt olika håll.

Jag har rätat upp golvet och orkar nog inte räta upp resten, om det över huvud taget går...

Om inte delar av rummet hade haft snedtak så hade jag nog övervägt att räta ut taket, men snedtaket skrämmer mig.

Dessutom är det låg takhöjd. Höjden från golvspånet till sponten i taket är endast ca 235 cm. En uträtning av taket, med den taksänkning som blir följden, trasslar till sig vid fönster och dörrar, eftersom de är placerade nära snedtaket.

Så jag nöjer mig nog med rakt och slätt golv och kallar resten som är snett för "charm".

Men bara av ren nyfikenhet, hur skulle jag gå till väga för att räta upp taket?

mvh
Carl-Johan

Redigerat:
jag har gjort så här:

antingen en roterande laser mitt i rummet, eller en korslaser i ett hörn.
Mät och märk ut en höjd längs väggarna, börja tex 28mm under det lägsta stället (för att ha 28*70 som gles)
klossa ner, använd masonitbitar brädbitar osv, till rätt höjd och sätt fast längst ut mot väggarn
mät från gles ner till laserstrålen, fäst upp glesen antigen med klossar eller med hålband

ute vid snedtaket så gjorde jag nog ungefär lika.

Inte alltför jobbigt om jag kommer ihåg rätt... anl. till att jag gjorde det var att jag först skruvat dubbel 15mm brandgips i taket...
Har ca 150kvm kvar :)

Har reglat en lägenhet så här fast då fäste jag först 45*45 på kanske cc1200, och hängde dom i hålband, sen gles i rätt cc mått

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.