7 138 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Vad gjorde jag för fel med råsponten?
Sida 1 av 2
Hej!
För tre månader sedan rev jag bort brandskadat råspont från en innervägg och ersatte med nytt.
Nu när jag skulle gipsa ser jag att VARENDA råspont har slagit sig som bokstaven "U" där ytterkanterna är vridna utåt.
Vad har jag gjort för fel?
Virket är "17x95 Ändspont Furu/Gran" och inköpt på Beijer. Det såg kanonfint ut när jag köpte det.
Jag sköt ihop sponten och spikade med "Gunnebo spik blank 2,0 x 50" cirka 2 cm in från kanterna.
Det vore bra att veta vad jag gjorde för fel så jag slipper upprepa det.
mvh
Carl-Johan
För tre månader sedan rev jag bort brandskadat råspont från en innervägg och ersatte med nytt.
Nu när jag skulle gipsa ser jag att VARENDA råspont har slagit sig som bokstaven "U" där ytterkanterna är vridna utåt.
Vad har jag gjort för fel?
Virket är "17x95 Ändspont Furu/Gran" och inköpt på Beijer. Det såg kanonfint ut när jag köpte det.
Jag sköt ihop sponten och spikade med "Gunnebo spik blank 2,0 x 50" cirka 2 cm in från kanterna.
Det vore bra att veta vad jag gjorde för fel så jag slipper upprepa det.
mvh
Carl-Johan
Antagligen var de en aning fuktiga och nu när de är inne och fuktigheten är som lägst har de torkat fortare på sidan in mot rummet och därmed krympt och slagit sig... de borde räta ut sig när de torkat igenom.
/ATW
/ATW
Vad ska jag göra nu då? Riva och göra om och göra rätt eller?
Allternativ
1) dra i ett 60 x2,3 varmgalv vid sidan om dom korta då brukar dom krypa ut så det går att ta bort dom
2) dra i ett 75x28 ett i varje bräda i kanten sen håller den nästa,men e är ganska mastiga spik o andra sidan sitter dom
3) skruva en skruv tex 55 mm trallskruv samma syastem som med 75x 28
Nackdel med skruv är att dom vill gärna äta in sig i träet utan att dra in när där finns spänning där
1) dra i ett 60 x2,3 varmgalv vid sidan om dom korta då brukar dom krypa ut så det går att ta bort dom
2) dra i ett 75x28 ett i varje bräda i kanten sen håller den nästa,men e är ganska mastiga spik o andra sidan sitter dom
3) skruva en skruv tex 55 mm trallskruv samma syastem som med 75x 28
Nackdel med skruv är att dom vill gärna äta in sig i träet utan att dra in när där finns spänning där
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Du gjorde inget fel det är råsponten det är fel på. Om du låtit dom torka innan du satte upp dem så hade dom troligtvis slagit sig och varit svårsatta. Får man virke av får nysågat virke så blir det så här. Troligen så kommer bräderna att torka in så att sponten släpper. Jag tycker att du skall klaga. Jag hade valt OSB istället men det skall även funka med råspont. Jag tror du kan låta det torka en tid och sedan skuva dit gipsen utan någon annan åtgärd.
Är det köpt på en brädgård så brukar viket vara torkat men en viss fuktighet finn ju kvar
men det är som Fixar Krille påpekar virket slår sig när det torkar o krymper men50x25 blank håller inte att skit
dom dras ut hur lätt som helst
Kom att tänka på det har betydelse hur man vänder råspont,utsidan skall vara inåt
i dum flesta fall buktar den då ut på mitten,den är det viktigt att man hela tiden sätter dom lika,för sponten är oliksidig
men det är som Fixar Krille påpekar virket slår sig när det torkar o krymper men50x25 blank håller inte att skit
dom dras ut hur lätt som helst
Kom att tänka på det har betydelse hur man vänder råspont,utsidan skall vara inåt
i dum flesta fall buktar den då ut på mitten,den är det viktigt att man hela tiden sätter dom lika,för sponten är oliksidig
Redigerat:
Jo, jag förstår det själv så här i efterhand... men sponten borde ju ändå inte se ut som den gör.
Kärnsidan inåt rummet med andra ord, eller? Det tänkte jag inte på. Jag såg bara till att passa in den utbytta sponten mot den existerande då jag lappade och lagade två brandskadade väggar. Ena väggen är det inåt och på den andra utåt, men de har ändå slagit sig på samma sätt. Den intressanta är att den ursprungliga sponten från 1946 är PERFEKT.
Jag köpte på mig reglar i samma veva till ett framtida projekt, 75x45. De var raka o fina när jag köpte dem. De har förvarats på ett jämt underlag inomhus men nu ser de ut som bananer. Är det samma problem; att de inte hade torka tillräckligt?
Jag blir inte klok på det här med virke! Jag trodde Beijer hade bra skit! Hur vet jag när jag står på en brädgård att det är torkat?
Men råspont är bättre (när den är rak o fin)
Nä om det varit som på Far-Fars tid alltså den gamla goda när råsponten togs av ytbrädorna då
hyvlades dom bara på den sidan som ej var fullkant ,då sattes dom upp med den hyvlade sidan inåt för att
fä en hel utsida alltså kärnsidan utåt som var ohyvlad om dom slog sig blev dom konvexa,så fäster
man gipset mitt på brädan så att gipset inte sprack
hyvlades dom bara på den sidan som ej var fullkant ,då sattes dom upp med den hyvlade sidan inåt för att
fä en hel utsida alltså kärnsidan utåt som var ohyvlad om dom slog sig blev dom konvexa,så fäster
man gipset mitt på brädan så att gipset inte sprack