3 560 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Eldragningsutrymme på ca 2tum bakom väggskivor?
Sida 1 av 2
Kikade på en villa som är under uppförande och där hade de ca 2tum installationsutrymme bakom gips och osb. Utrymmet var helt tomt utan isolering och var reglat cc 60.
Är det normalt att det ser ut så? Trodde att det oftast var isolering i detta utrymme men det kanske är helt onödigt då det blir ju stillastående luft här som också isolerar.
Är det normalt att det ser ut så? Trodde att det oftast var isolering i detta utrymme men det kanske är helt onödigt då det blir ju stillastående luft här som också isolerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det vanliga är nog att man isolerar där också.
Ytterväggarna. I mellanväggarna var det bara stomme och isolering. Ingen diffspärr att tänka på. Kanske inte märks sen när allt är på plats men knackade man på väggskivorna kändes det som en trumma. Resonansljud eller ihålig känsla. Men som sagt det kanske aldrig märks.noone70 skrev:
Är det isolerat, är det bättre. Inte så många kronor det handlar om. Ibland är det dock bättra att låta bli att isolera. Det handlar dock om ytterväggen är av70mm reglar. DVS sällan.
Har en gång haft det oisolerat. Märkte kraftig drag från eldosor.
Men det spelar kanske ingen roll?
Har en gång haft det oisolerat. Märkte kraftig drag från eldosor.
Men det spelar kanske ingen roll?
Eller tvärtom kanske ...Suhagg skrev:
Det kommer väl både in luft och fukt där.
+ att du bygger in det också, för det är väl knappast luft eller fuktfritt där när du skruvar på OSB'n?
Förlåt. Jag var bara helt onödigt pettermetrig ... :blushing:Suhagg skrev:
Du behöver inte vara orolig vare sig du isolerar där eller inte. Isolerat så skulle jag misstänka att din vägg blir lite mer energisnål. Ty i en luftspalt som är 45mm bred tror jag luften kommer i konvektion, dvs det isolerar inte såsom stillastående luft där.
Men fuktproblem får du inte, så länge du inte har diffusionstätt längre ut i väggen.
Jag raljerade lite, då det givetvis alltid kommer finnas både luft och fukt i alla delar av väggen. Men rH kommer vara väldigt lågt precis bakom plasten (mot yttersidan alltså). Sen stiger rH sakta ju närmare utomhus du kommer (gäller i alla fall då det är kallt ute).
rH på insidan av plasten är relativt högt, och bestäms till stor del av hur bra ventilation du har i huset.
Detta utrymme var exakt 28mm.
Om jag vill isolera detta utrymme för att få lite extra isolering och ljuddämpning vad väljer jag?
En 45a blir väl för ihop pressad?
Om jag vill isolera detta utrymme för att få lite extra isolering och ljuddämpning vad väljer jag?
En 45a blir väl för ihop pressad?