Var på en visning idag på ett hus som kronofogden skulle sälja. I papprena stod det att det var värderat till 50.000.- och att det var vattenskadat. Tyckte priset lät lågt även pga vattenskadad men oj vad fel jag hade.

Det som hade hänt var att en toa hade fryst sönder och vatten hade sprutat i flera dagar innan grannen såg det och fick kommunen till att stänga av vattnet. Detta var cirka två år sen.

Nu var jag på visningen idag för jag tänkte att det kanske går att få det till ett bra pris eftersom det är konkursauktion. Men när jag fick se huset så fattar jag att det inte är nåt för mig. Men det dök upp lite frågor.

Ett rum på bottenplanet var mögel på tak väggar och golv, stank som fan och kanske 30-50% var täckt av mögel. Men när vi kom ner i källaren så fick jag se det värsta jag sett nånsin när det gäller eftersatta hus. Det var blött överallt och hängde vattendroppar på allt, även elskåpet var dränkt av fuckt och vattendroppar. Tror nog inte man vill sätta på strömmen precis. Allt var blöt och mycket mögel överallt.

Nu har jag lite frågor angående detta. Och nej jag ska inte köpa det. Kan man sanera när det är så mycket mögel? Troligen är hela taket i källaren, bjälklaget till bottenplanet helt förstört och måste bytas men kan man få bort möglet utan att det kommer tillbaka eller luktar i framtiden?

http://bovision.se/description/description.aspx?guid=111135947

Redigerat:
På din beskrivning låter det ju som ett rivningsobjekt, där man får en tomt för 50000 plus vad nu en korrekt rivning och bortforsling kostar. Eller?

/C

Varför ska man betala 50.000:- när auktionen börjar på 0? Och om jag kunde svarat på min egna fråga hade jag inte ställt den.

skulle säga att du betalar för tomten, kanske att stommen går att rädda.

men har man tid och lust att jobba med skyddsutrustning för att försöka rädda så mycket som möjligt eller om man ska ringa brandkåren o låta dem "öva" :)

Beroende på grunden kanske den går att återvända. Jag är skeptisk till att man kan samnera ett så kraftigt angripet hus med ett bra resultat.

Går det fortfarande få brandkåren till att elda upp det? Trodde det var förbjudet idag.

Jag jobbar som brandman och jag kan säga att det är ganska restriktivt om vilka hus som eldas, det får inte finnas något i närheten som kan ta skada. Sen måste det finnas ett övningsvärde i huset och att det först måste saneras på tex elkablar och annat.
Vi eldade ett hus förra veckan som var mögelskadat, det gick helt enkelt inte sanera.

Bästa svaret

Men det ser ut som ett stenhus(tittar i telefonen). Då borde man väl kunna "blåsa ut" allt och bygga nya bjälklag och takstolar? (glöm inte bränna bort hussvampen....)

Sen är ju taxeringsvärdet bara 260.000. Vad skulle marknadsvärdet på ett totalrenoverat hus vara?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370500,18.134641

Det är ett gammalt timmerhus som dom reveterat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.