Har precis rivit ut ett sovrum för att dra ny el och bli av med de mjuka tretex-skivorna. Märkte då att huset i princip saknar isolering och detta lär ju åtgärdas.
Hade tänkte regla upp 2 nya väggar 45 mm innanför nuvarande ytterväggarna och isolera i 2 lager sen osb+gips. Innerväggarna 45mm isolering + skivor. Frågan är om man ska ha plast? isf i ytterväggarna och tak (kallvind) och mot golvet (källare)? Innan satt det papp på brädväggen, kanske ska vara så igen?
Kom gärna med synpunkter och tips för en oerfaren =)
Hade tänkte regla upp 2 nya väggar 45 mm innanför nuvarande ytterväggarna och isolera i 2 lager sen osb+gips. Innerväggarna 45mm isolering + skivor. Frågan är om man ska ha plast? isf i ytterväggarna och tak (kallvind) och mot golvet (källare)? Innan satt det papp på brädväggen, kanske ska vara så igen?
Kom gärna med synpunkter och tips för en oerfaren =)
Nja vet inte exakt benämning, det är ett trähus med stående ytterpanel från 47.
Ingen plast innan och med dålig ventilation kanske den gör mer skada än nytta?
Angående väggen man ser på bilden, räcker det att isolera väggen bredvid och över fönstret (inte bakom elementet)? Skulle bespara mig mycket jobb att slippa flytta ut det.
Ingen plast innan och med dålig ventilation kanske den gör mer skada än nytta?
Angående väggen man ser på bilden, räcker det att isolera väggen bredvid och över fönstret (inte bakom elementet)? Skulle bespara mig mycket jobb att slippa flytta ut det.
Jag skulle nog ha valt en diffusionsöppen ångbroms i kombination med ekoisolering, som andas (t.ex. Vital, Feelingwood, eller lösull). Detta eftersom du antagligen har svårt att såhär i efterhand åstadkomma ett lufttätt hus med plast. Plasten fyller i sådana fall inte sin tänkta funktion.
Gör just samma sak och snickarna jag pratat med tyckte att jag skulle använda en sk diff.öppen ångbroms och vanlig mineralullsisolering. Samma i taket men där blir det ekofiber på vinden.
Den ska sitta på insidan, mellan isoleringslagren i normala fall. I ditt fall är jag inte säker då ångspärren maximalt får placeras 1/3 in i isolertjockleken. För dig hamnar den alltså 1/2 in i isoleringen vilket kan ge problem med kondens...
Här är isovers ångbroms
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf
Här är isovers ångbroms
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf
För att försöka sammanfatta och få nåt grepp om det hela.
Ska jag sätta papp på brädväggen? Det var papp innan och det drar in nu.
Sen sätta upp en ångbroms utanpå isoleringen i hela rummet eller bara de tilläggsisolerade väggarna?
Tacksam för svar är en djungel det här för nybliven husägare.
Ska jag sätta papp på brädväggen? Det var papp innan och det drar in nu.
Sen sätta upp en ångbroms utanpå isoleringen i hela rummet eller bara de tilläggsisolerade väggarna?
Tacksam för svar är en djungel det här för nybliven husägare.
Klicka här för att svara