Hej!
Håller på att bygga ett garage ca 7x6m.
Har sprängt ned och gjuter plattan med Dorocell kantelement för 30cm markisolering.
Ska sedan mura upp väggarna med LECA-block.
Kommer att återfylla ca 2m mot sidoväggarna och bakre väggen.
Garaget kommer även att ha ett loft med träbjälklag och plåttak.

Jag undrar hur jag fäster/armerar väggarna mot plattan och hur mycket armering som behövs horisontellt och vertikalt för att stå emot jordtryck etc?

Vilken dimension bör jag välja på LECA-blocken?

Vad är bra att förbereda innan jag gjuter plattan?

Tackar ödmjukast på förhand,
Mvh
Stefan

hej,

jag tänkte inte på detta innan och fick en del problem.

Valde isoleca vilka har dålig hållfasthet jämfört med vanliga leca så välj vanlig om du kan.

Sedan kan man ju säga att generellt att leca är bra på att ta upp tryck uppifrån men inte från sidan (dvs vindlaster och jordtryck).

Med isoleca så kan man räkna med att en vägg (2.4 m hög) inte får vara längre än ca 2,5 meter om man återfyller med vanlig singel utan att det finns avbärande mellanvägger (som ett T). Hittade en formel för detta i projekteringsanvsiningen som du hittar på www.maxit.se.

Jag hade en vägg på 5,2 m som jag fyllde 2,4 meter högt mot och gjorde två saker:

1. murade en avskiljande innervägg på 2,6 m som jag amrerade med ståedne armeringsjärn samt 8 mm järn i varannat skift.
2. återfyllde med 4 m3 lecakulor som köptes på storsäck

Det gick bra.

Du kan även fixera första skiftet leca genom att fasa ur i plattan när du gjutit. Detta gjordes på våran soutterrängvåning i somras. Se bild på:

www.villabroden.se -> Fotoalbum -> Grundarbete -> "Urfasat för att fixera första skiftet leca"

Vi har även tre stycken murade stödväggar för att ta upp marktrycket mot väggen som ligger under marknivå.

LYCKA TILL!

Tack för tips och intressant att se bilderna på bygget.

Hur gör man själva urfasningen för Leca-blocken i den färdiga plattan?

Eftersom detta är ett garage är det ju inte lämpligt med mellanväggar på längden. Därför behövs väl någon form av annan vertikal armering utöver klacken?

Entreprenören som jag anlitat för markarbeten och platta föreslår att jag i plattan ska armera och gjuta vertikala förstärkningsbalkar, som även armeras fast i den längsgående armeringen i Lecan.
Jag tycker att detta låter vettigt, men har ingen erfarenhet så kommentarer tas tacksamt emot.

Mvh
Stefan

Brodén skrev:
Du kan även fixera första skiftet leca genom att fasa ur i plattan när du gjutit. Detta gjordes på våran soutterrängvåning i somras. Se bild på:

www.villabroden.se -> Fotoalbum -> Grundarbete -> "Urfasat för att fixera första skiftet leca"

Vi har även tre stycken murade stödväggar för att ta upp marktrycket mot väggen som ligger under marknivå.

LYCKA TILL!
Ett litet inpass bara, att kalla klinkerblock från Finja för Leca kanske Maxit har synpunkter på..  ;)  

Själva "urfasningen" görs genom att man helt enkelt tar bort betongen med tex en spade när den härdat några timmar och är lite lättare att jobba med!

stefanlaurelii skrev:
Eftersom detta är ett garage är det ju inte lämpligt med mellanväggar på längden. Därför behövs väl någon form av annan vertikal armering utöver klacken?

Entreprenören som jag anlitat för markarbeten och platta föreslår att jag i plattan ska armera och gjuta vertikala förstärkningsbalkar, som även armeras fast i den längsgående armeringen i Lecan.
Jag tycker att detta låter vettigt, men har ingen erfarenhet så kommentarer tas tacksamt emot.
Hej Stefan

Jag är inne på just samma frågor som du. Mitt garage kommer bli 18x9 meter. Jag har berg i öppen dager runt om och i princip inget marktryck att ta hänsyn till. Den övre kortsidan av grunden blir så låg som ett varv LECA-block. Den nedre kortsidan blir i snitt 2.5 meter (!) med en lägsta grop i berget på 2.8 m. Jag har fått rådet att helt skita i att gjuta en klack i etapper utan bara förborra för dubb (armeringsjärn som sticker upp i första varvet med LECA-block) och sedan forma blocken och mura direkt mot berget. Det förutsätter att man gjort helt rent vilket innebär att högtryckstvätten kommer få jobba regelbundet.

Sedan ska jag armera vart tredje varv med liggande armering i LECA-blocken spår. På samma sätt som du är inne på gör jag ett par "avbrott" i grundmuren med stående armering att gjuta "pelare" innuti murverket.

Enligt den duktiga och erfarna murare jag pratar med om detta, ska det inte behövas några stöd på egentligen varken in eller utsidan av den höga, nedre murningen. Men jag kommer ändå lägga tillbaks en rejäl jordhög på nersidan när allt är klart. Då får jag ett naturligt stöd ca. 1.5 meter upp från berget. I och med att armering ligger inne i murningen kommer muren bli så kraftig att den inte ger sig (enligt min murare). Annars var jag inne på att forma en (finns säkert ett fint namn på en sådan stötta) sned förstärkning på insidan av muren i anslutning till mina två inbakade, fullarmerade pelare. Ännu värre skulle det vara att gjuta dessa stöd utåt men då blir det ju inte lika vackert.

Hela muren ska muras med 25x19x59-sten (alltså muren blir 25 cm tjock, varje varv blir 19 cm högt + murfog), sista varvet på muren gör jag med en 9x19x59 men så ska jag ge mig på en liten specialare;

Under de ställen där stommen ska förankras låter jag plattan gå hela vägen ut till kanten (sätter en platta mot muren på utsidan som gjutform). Detta fär att jag vill ha stommen att stå hela vägen ut mot plattans kant. Varför?

Jo, min idé är att stommen står ytterst, plåten på utsidan sitter mer eller mindre direkt på balkarna och sticker ned över plattans kant. I taket kommer jag lämna luftspalter (takplåt, I-balk, isolering) mellan I-balkarna. Sedan tar jag ut luften i nocken och kan välja att bara ventilera ut den eller via enkla plaströr och någon PC-fläkt blåsa ut den vid golvet. Tanken är att detta ska hålla undan fukt på våren & sommaren med extremt liten energiåtgång. Jag menar plåttak, det är ju en rejält oanvänd sofångare som normalt bara lämnas.

Som du kanske förstått ska alltså hela stommen, väggar/tak, svtestsas upp av I-balk. Ska lämna iväg ritningsunderlag till en likal byggkonsult för hållfasthetsberäkning så fort ritningarna är klara (denna vecka?). Väggelementen ska svetsas fast stående på svetsplattor ingjutna i plattan. Hela idén med garaget är att det ska rymmas en tvåpelarlyft under nocken. Kravet är att en VW-buss ska kunna lyftas 2 meter utan problem. Alltså kan jag inte hålla på med trätakstolar med strävor och annat bös åt alla håll, jag vill ha en väldigt öppen lösning trots att spannet är hela 18 meter.

Hej!
Hittade till den här tråden efter att ha sökt på problemet på google. Har lite frågor till dig där frenchie.

1. Behöver man bara armera vart tredje varv? Eller missförstår jag dig här?

2. Funkar det bra att tvätta väggen med högtryck och hur rent måste det vara?

Tack på förhand.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.