Vi ska bygga ett trädäck och jag ska räkna på hur stort det ska bli. Vi vill få så lite spill som möjligt och tänkte använda oss av de färdiga längderna men jag hittar inte hur långa de är, bara löpmeterpris. Någon som har koll på vilka längder reglar och trallbrädor finns i?

Det är olika beroende vad som finns tillgängligt. Max är 5,4 men en vanligare längder är 3,6 4,2 och 4,8. Finns i intervaller på 30 cm.

Tror inte man kan minimera priset map spill. Oftast är ju standardlängden bra mycket billigare å då blir det ju vad det blir i spill.

Mikael_L
CaCC skrev:
Vi ska bygga ett trädäck och jag ska räkna på hur stort det ska bli. Vi vill få så lite spill som möjligt och tänkte använda oss av de färdiga längderna men jag hittar inte hur långa de är, bara löpmeterpris. Någon som har koll på vilka längder reglar och trallbrädor finns i?
Samma längder som vanligt virke, dvs mellan 3 meter och 5,4 meter med 3dm steg.

Sen vad handlarn råkar ha hemma är ju en helt annan femma.
Men ska du köpa mycket så brukar det gå bra att beställa exakt den längd du önskar, och ha virket hemma veckan efter typ. Den tjänsten bör alla vettiga brädgårdar kunna ge. Men givetvis inte om man bara vill ha 10 brädor.

Tänk också på att en hel del av bräderna är säkert lite risiga i änden, så du inte optimerar för snävt. Tryckt virke är av sämsta möjliga virkeskvalitet, måste vara så för att vätskorna ska tränga in bra, det betyder fler risiga brädor.

Redigerat:
Tack så mycket för svaren. Tanken är att vi ska köpa standardlängder. Jag har precis ritat upp själva altanen och det blir minimalt med spill. Kommer bara behöva kapa av 10-20 cm per bräda eller regel. Så jag känner mig nöjd. Troligen kommer vi beställa virke i förväg så vi får det vi vill ha. Det blir ju ett par meter :o)

har tom sett 10 cm steg på fallande längd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.