Y
Ska montera gardinbeslag på 10mm masonite skivor.

Ska jag köra vanlig spax eller de där specialskruven som finns för liknande skivor?

Gipsskivskruv fungerar bra

Skruvar du ca 50mm brevid fönstret borde du träffa regeln som fönstret sitter i. testa att knacka med hammaren försiktigt och se om de är nått bakom eller ta en smal spik och prova dig fram först. Det är tretex skiva du menar och den är helt värdelöst att skruva i. gardinstången kommer nog losna om du bara skruvar i den.

Y
oleg skrev:
Det är tretex skiva du menar och den är helt värdelöst att skruva i. gardinstången kommer nog losna om du bara skruvar i den.
Vet inte vad dessa kallas men de hade bättre hållbarhet än de flesta andra moderna materialen när jag gjorde ett skruvtest. Hängt många tunga saker på dessa. Bara att jag vet det kommit endel nya skruvlösningar. Var mest nyfiken ifall någon skulle peka ut någon ny modell eller bara köra på gamla hederliga. :)

Byggboard heter det.

Treetex är en porös träfiberskiva tidigare använd som väggmaterial i hus. Skivan har tack vare sin porösitet en viss isoleringsförmåga och användes därför ofta på insidan av ytterväggar. Skivan används i dag i mindre omfattning. En senare variant av treetex är asfaboard som används till vindskyddskiva vid trähusbyggnad.

// Wikipedia.org

Har aldrig haft, har inte och kommer aldrig ha fel! tänk på de

Y
Nu står det masonit på mina.... (och ja jag vet att fabriken blandannat hette masonite)

Hursomhelst så är frågan vilka skruv jag skulle använda ;)

Då är du ända i värden som har 10mm masonite skiva i värden. Gör som jag skrev i första inlägget så blir det bra! jag har renoverat mängder med gamla hus som har treetex så jag vet vad jag snackar om

Y
9,6 var väldigt vanligt förr. fabriken tillverkade fortfarande skivorna för något år sedan.
när jag pratade med fabriken (och köpte nya skivor ifrån), beklagade dem sig att många butiker påstår att skivorna inte tillverkas längre men dom gör det. (nu har nog bolaget kursat dock)

Redigerat:
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Blandar ni inte ihop hardboard och fabriken masonite AB.

Det som i folkmun kallas för masonite är hardboard som jag tror bara kan vara Max 6mm medans masonite AB även tillverkade softboard som är tjockare o porösare och påminner om produkten treetex som är en tjockare porös byggskiva som var väldigt vanlig förr.

Men för att återgå till orginalfrågan så håller inte skivan för att skruva upp saker i utan man måste ner en regel eller in i plankväggen.

• Gilla
FatherMike
  • Laddar…
Y
Folk pratar om poröst och inte hållbart... men jag testdrog skruv med Makita BHP440 med olika maxsteg ihop med vanlig spax tror jag.. eller gipsskruv..
.
10mm Spånskivan, tålde inte ens steg 1 innan den snurrade fritt.
8mm MDF-skivan, tålde steg 5 innan den snurrade fritt.
9,2-9,8mm(minns ej) masoniten, tålde steg 8-10 innan den snurrade fritt.

Spånskiva: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: Densitet: 900kg/m³.
Fast får sikta gardinbeslag såpass så de tar i fönsterreglarna. fast ska man sätta gardinbeslag såsom de flesta menar på så känns det lite tveksamt om det bortesta prickar regel dock.

Redigerat:
oleg skrev:
Då är du ända i värden som har 10mm masonite skiva i värden. Gör som jag skrev i första inlägget så blir det bra! jag har renoverat mängder med gamla hus som har treetex så jag vet vad jag snackar om
JA, o då è du den ende i varlden som inte vet att det finns 10mm Mazonite, och att tretex spikas med en spik liknande ett pappspik, finns i olika längder. När det gäller innertak, Huntonit, så skruvar man denna med gipsskiveskruv. Bla annat huntonit är av 10mm mazonite

Men motbevisa mig. men man hänger inte upp gardinstång men papp-spik.

TS fråga har inte besvarats än. Upplysningsvis så fanns masonit i 3,2, 6,4 och 9,6 mm.

Kurtivan skrev:
TS fråga har inte besvarats än. Upplysningsvis så fanns masonit i 3,2, 6,4 och 9,6 mm.
Jodå, några av oss har föreslagit gipsskiveskruv, men det går bra med annan trädskruv också. Kanske lämpligare med ett kullrigt huvud, som ligger an bättre mot beslaget. Skruvens längd bör också väljas med hänsyn till gardinernas tyngd, = 50mm är en lämplig längd;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.