4 922 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Kondensskyddsbehandla stålbalkar för balkong som går in i golvbjälklag
Med förhoppning att skapa en balkong med en tunn profil och utan konsol så tänkte jag använda stål som fästs i golvbjälklag. När stål går från ute till inne så skapas ju kondensproblem och jag får för mig att svaret på det är någon typ av behandling av stålet på den delen som ligger inne.
Någon med erfarenhet av ovanstående som kan peka mig mot rätt metod och produkt alternativt påpeka hur fel jag tänker?
Någon med erfarenhet av ovanstående som kan peka mig mot rätt metod och produkt alternativt påpeka hur fel jag tänker?
Precis. Det är en riskkonstrution utan riskbegränsade insatser så som någon typ av isolerande och ytförändrande behandling som jag skulle kunna tänka mig finns där ute. Det går förstås att lösa på annat sätt men jag vill inte eftersom det skulle kompromissa på slutresultatet.
I stenkonstruktioner isolerar man balkongplattan från alla håll. Jag gissar att du menar en träkonstruktion. Klä in stålbalkarna med Armaflex AF. Det finns skivor och mattor att ta till. Bygg sedan in de bärande elementen med något material som faller på läppen, som t ex plåt eller trä.
Redigerat:
Förstås! Samma material som min rörmokare använde till slangarna för jordvärmen... med exakt samma syfte. Jag hade först tänkt att den 10 meter långa hjärtbalken skulle få sticka ut men då skulle jag behöva (?) isolera hela den 7-8 meter långa innerdelen med vad jag antar är ett hyfsat dyrt material.
Har du isolde ett indikativt pris för de där mattorna?
Att endast rostskyddsbehandla och måla balkarna utvändigt... det är inte ett alternativ? Min tanke var att endast ha trätrall ovanpå balkarna.
Har du isolde ett indikativt pris för de där mattorna?
Att endast rostskyddsbehandla och måla balkarna utvändigt... det är inte ett alternativ? Min tanke var att endast ha trätrall ovanpå balkarna.
Personligen hade jag målat med rostskyddsfärg, eventuellt sprayat med kallgalv. Sedan på med svart Armaflex, och byggt in balkarna (änden som finns utomhus) i snygga lådor. Lådorna kan man fästa mot trallen, som blir ytskiktet på själva balkongen.
Indikativt pris för Armaflex AF 19 mm mattor är en bit över hundringen exklusive moms per m2. Som med allt material, beror det på vem man är, vem man köper av, hur mycket man köper osv. Armaflex är en ganska nischad produkt och priser varierar vilt.
Indikativt pris för Armaflex AF 19 mm mattor är en bit över hundringen exklusive moms per m2. Som med allt material, beror det på vem man är, vem man köper av, hur mycket man köper osv. Armaflex är en ganska nischad produkt och priser varierar vilt.
Feltänk, ja, men mest i den meningen att du väljer en riskkonstruktion när det finns riktiga grejor för balkonginfästning utan köldbryggor. Halfen-Deha med flera har säkert något som passar så slipper du uppfinna hjulet på nytt.
Utan någon djupare analys av järnbalkens risk för rostskador, så uppstår dessa alltid i skarven ut/inne.
Den del av balken som är utomhus, får naturligtvis underhållas som allt annat. Zinkromatprimer är det man använder som grund för målning på järn, men kan vara svårt att få tag på för privatperson, men de som säljer båtfärger har kanske någon typ av lämplig färg.
Den del av balken som är utomhus, får naturligtvis underhållas som allt annat. Zinkromatprimer är det man använder som grund för målning på järn, men kan vara svårt att få tag på för privatperson, men de som säljer båtfärger har kanske någon typ av lämplig färg.
@Locke: Halfen-Deha har jag tittat på tidigare och det enda jag hittar är infästningar för betongbalkonger.
@JOW: Träbalk är ett alternativ men ett sämre. Jag gillar inte kompromisser. När jag uttömt möjligheterna att använda stål så kan det komma att bli tryckimpregnerat men jag är inte där än.
@JOW: Träbalk är ett alternativ men ett sämre. Jag gillar inte kompromisser. När jag uttömt möjligheterna att använda stål så kan det komma att bli tryckimpregnerat men jag är inte där än.
Ditt antagande är rätt, men varför utsätta balken för kondens (också balkänden utomhus) när du kan klä in den med Armaflex AF? Vaför filosofera vilken rostskyddsfärg är bäst av de bästa? Varför skall snålheten bedra visheten?ewjobe skrev:
Klicka här för att svara