Hej,

Jag håller på att mura en anslutning för min kökspanna till en pipa i skorstenen. Som vanligt i min renovering av mitt gamla torp så stöter jag på saker som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa på bästa sätt.. Jag öppnade upp den befintliga pipan ungefär 50cm till vänster och till samma djup hela vägen. När jag kommit ända in så upptäcker jag att det går ett gammalt plattjärn rakt igenom hela murstocken i bakkant av det jag tagit upp. På sidorna där järnet gick in i murstocken var bruket uppluckrat, och det kändes inte så bra att ha ett plattjärn precis där anslutningen av pannan skall komma, blir ju ganska hett där. Så jag sågade av järnet så långt ut jag kom åt. Ångrar nu efter en natts sömn att jag inte frågade någon kunnig här innan.. Men men.

Nu till mina frågor :)

Efter vad jag förstår så kan det ju inte vara så bra att ha metall tvärs igenom murstocken, i fogarna där det blir som varmast i skorstenen. Men, finns det någon vettig byggteknisk anledning att hålla ihop skorstenen på nedervåningen med ett plattjärn? Bör jag försöka mura in nåt liknande?
Och hur tätar jag på bästa sett hålen där resterande järn sitter? Jag kan i princip följa hela järnet där det går med en sticka = otätt...

Ursäkta för ett långt rörigt inlägg..

Bifogar en bild på hur det ser ut i rökgången där järnet sitter.

Tack så länge!

/Johan
 
Här kommer bilden..
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335630566.013126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och två till..

/Johan
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335630738.226333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335630787.201727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.