Sitter och pillar med takkonstruktionen till stugan där vi ska öppet ända upp till nock. Lastberäkning gör att vi kommer sätta en limträbalk 115x630 som nockbalk. Denna kommer att ha tre stycken bärpunkter (pelare) och ett utstick. Två av de tre limträpelarna kommer att bli med dimensionen 115 och frågan rör då givetvis den tredje. Pelaren är ca 7000mm och belastas med 45kN och upplagslängden skall vara minst 125mm. När jag kör beräkning så har jag följande att välja på: 115x270, 140x140, 160x160.
Den första (115x270) blir för djup i förhållande till ytterväggen varför jag anser att jag får en onödig köldbrygga. Finns det några nackdelar att välja 140x140 alt 160x160 då bredden är annorlunda än för balken?

dimensioner.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Robert 75 skrev:
Den första (115x270) blir för djup i förhållande till ytterväggen varför jag anser att jag får en onödig köldbrygga. Finns det några nackdelar att välja 140x140 alt 160x160 då bredden är annorlunda än för balken?
Kommer balken att synas?

vojma skrev:
Kommer balken att synas?
Balkens underdel kommer att synas samt den mittre pelaren. De två yttre pelarna kommer att vara integrerade i regelstommen. Däremot om jag använder 115x270 kommer den dock att sticka ut genom väggen om jag inte klär in den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.