Hejsan!

Vi håller på att ta upp en öppning i en av dom bärande väggarna i vårt 1,5-planshus med takkupor. Väggen är en träkonstruktion med träbalk på reglar.

Vi vill ta upp en öppning på 3 meter, och växla av med en limträbalk.

Vi pratade med en kontruktör på ett byggvaruhus i Kumla som gjorde en schablonberäkning i något program, där hon matade in parametrar som vad det var för typ av hus, och vad taket bestod av. Hon fick fram att vi skulle använda en limträbalk som var 115mm bred och 360mm hög.

Jag har en fundering: Istället för att beräkna på en massa schablonparametrar, skulle man inte kunna räkna ut vad nuvarande konstruktion är byggd för att hålla, och utifrån dom siffrorna ta reda på vilken dimension av limträbalk som kan ersätta lasten. Allt enligt principen, om vi bygger lika starkt som det är idag eller starkare så ska det vara tillräckligt.

Låter det rimligt? Konstruktionen idag är reglar med cc 600 mm, och balken som dom bär är 75x75mm. Reglarna i sig är ett gammalt mått på 75x55mm (huset är ifrån 1959).

Tacksam för kommentarer!

Hälsningar

- Björn

Rent generellt när det är dimensionering till bostadshus så är gränserna inte att det ska hålla eller inte hålla.
Utan det får max vara ett visst mått av nedböjning, sen ska det på mycket mer last innan det går rakt av.

Men visst går det, att du besöker en takstolsleverantör/konstruktör med dina befintliga ritningar att få en mer exakt uträkning av vad du behöver.

Du har ju fått en beräkning gjord, den lär säkert fungera bra. Har gjort ett liknande jobb i en före detta yttervägg här hemma. Finns en tråd någonstans om detta men här finns lite bilder:

http://www.mugglo.net/byggteknik/balk/

• Gilla
mniva och 1 till
  • Laddar…
Är det belastning från takstolarna på väggen eller är det bara från bjälklaget på 2a våningen?

Generellt sett så låter 115 x360 onödigt grovt för så kort balk.

Personligen tycker jag att stål är väldigt fint att jobba med. Har satt två stålbalkar och en träbalk i kåken i samband med ny planlösning i bottenplan.

Anledningen till att jag valde stål var just för att komma ned en aning i dimension och vikt. Tyvärr har jag inte lyckats finna något beräkningsverktyg på webben (lathund) för stål så jag gjorde på det viset att jag använde ett verktyg på webben från en limträtillverkare för att få ett riktvärde på lasterna, därefter dimensionerade jag stålbalken själv enligt det lastfall som webbverktyget redovisade för min hustyp.

För att få en mer noggrann beräkning i ditt fall så konsulterar du bara en byggingenjör som gör beräkningen och väljer lämplig balk åt dig. Antar att du åker på att lämna in en bygganmälan också. Fundera också på hur du skall få in balken i kåken.

Locke skrev:
Fundera också på hur du skall få in balken i kåken.
OT: var det inte någon på forumet som tillverkade egna limträbalkar?

Med den info du har angivit så funkar det ypperligt med även 115x225. 140x225 finns ju också som också fungerar om du vill vara extra "säker" med uppgifter du fått från ett nätforum ;-)

Eftersom TS inte har angivit spännvidden på huset är det väl vanskligt att rekommendera en klenare balk än den han har fått i första läget?

JOW: Aha, jag förstår! Det förklarar varför man tar i lite mer än vad man behöver då.

Kan man säga, att om man hade en oändligt styv balk, som var helt styv ända fram till brottgränsen, så skulle man kunna tänka som jag sa?

Tack för era svar förresten, det är väldigt värdefullt för mig med era synpunkter och erfarenheter.

Vi kör på den balk vi fått rekommenderat i limträ. Första tanken var att använda stål för att komma ner lite i dimension, men vår leverantör drog ut på tiden, och vi har ont om tid.

- Björn

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.