Hej! Har sökt mycket på svenska nätet men hittar ej ngt om detta...

Jag ska bygga en markiskonstruktion som man kan se på uteplatser med 2 stålpelare som är fästa i marken och mellan dem en limträbalk. På limträbalken fästs sedan en markis åt vardera håll.

1 var köper jag stålpelarna se bif film
2 var köper jag "foten" till stålpelaren som jag sen ska fästa i trädäcket se bif bilder
3 Alternativt var kan jag köpa detta begagnat och sen bara köpa nya markiser?
100_2323A.jpg

[video=youtube_share;DZxA-FP0AOs]http://youtu.be/DZxA-FP0AOs[/video]

Man gör en ritning och lämnar till sin smed/ stålverkstad. Inget man köper färdigt. Att bara fästa i trädäcket duger inte...det är stora krafter den infästningen utsätts för.

Redigerat:
Tack för svar. Men...
Borde det inte finnas ngn standard att köpa? Har sett många lösningar där pelaren har "färdig" plats för att lägga in limträbalken. Menar du att allt är custombyggt? Foten tycker jag också att jag sett samma typ på många ställen typ den jag visar på bilden fast med större "platta".

OK jag köper att jag måste fästa kraftigare än att bara skruva i tralldäcket. Jag har stålbalkar under trädäcket som faktiskt är en brygga. Så när jag väl har pelare och "fot" så tänker jag att det blir ngn form av svetsning eller annan lösning för att fästa i stålbalk som jag har under trädäcket. Tyvärr är inte stålbalkarna placerade precis under där pelaren ska ner. Så det blir en del funderande på hur det ska lösas...

Redigerat:
Är det ingen annan som har lite ideer eller förslag??

Och Verktygsgurun om jag ska till en stålverkstad har du förslåg på några i Stockholmsområdet?

/Y

Hej!

Exakt sådana stålfötter (stolpskor) köpte jag på Jula för ungefär 25 - 30 kronor.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med stolparna.

Tack thamström77! Ska kolla med dem!

Någon annan som har förslag med var ja hittar fötter och stolpar?

yossy skrev:
Tack thamström77! Ska kolla med dem!

Någon annan som har förslag med var ja hittar fötter och stolpar?
Ingen id'e att åka till jula. De har inga såna grejer. Det Thamström77 förmodligen sett är en galvad stolpsko av plåt som är vanlig när man sätter ett räcke på tex altanen. Du behöver grövre grejer.

Redigerat:
Yep du har rätt Verktygsgurun. Ska leta smeder och stålverkstäder. Om du har tips på ngn bra så säg till :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.