1 261 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Varför takstolar
Är det någon som vet varför man måste ha takstolar? Kollar man i gamla lador som säkert är runt 150 år gamla så duger det alldeles utmärkt med två stockar på 15cm diameter som sitter som uppochnervända V. Dessa har ju stått ett tag och under den tiden har det säkerligen varit vintrar med väldigt mycket snö. Dessutom brukar det vara rätt glest mellan V:na. Kan man göra liknande konstruktioner nu som är godkända.?
/mathias
/mathias
Tittar du mer noga så ser du att det inte är så enkelt konstruerat som du beskriver det, oftast har de en nockbalk, liknande ryggåstak.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du måste ha sett fel helt enkelt.
Hade konstruktionen varit sådan du beskriver, så hade väggarna tryckts isär av "stockarna" när de pressas ner och ut av tyngden av taket, med eller utan snö.
Titta lite noggrannare, så ser du säkert några horisontella "stockar" också, som går från vägg till vägg, och håller ihop konstruktionen.
Du vet, de där som ladusvalornas ungar bruka sitta på.
Tillsammans bildar dina och mina stockar takstolar.
Hade konstruktionen varit sådan du beskriver, så hade väggarna tryckts isär av "stockarna" när de pressas ner och ut av tyngden av taket, med eller utan snö.
Titta lite noggrannare, så ser du säkert några horisontella "stockar" också, som går från vägg till vägg, och håller ihop konstruktionen.
Du vet, de där som ladusvalornas ungar bruka sitta på.
Tillsammans bildar dina och mina stockar takstolar.
Nja, det är inte alltid det är horisontella stockar heller. I farsgubbens ladugård så finns inte sådana tex. för då skulle vajrarna till hissen trassla in sig rätt ofta
. Men jag antar att det på något vis kompenseras av hur takstolen är infäst i hammarbandet och hur hammarbandet är fastsatt och hållfasthet i log-golvet.
Nja...jag fattar nog inte hur det ser ut om det inte är förstyvningar för att hålla väggarna på plats....
Bilder??
Bilder??
Klicka här för att svara