3 388 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
MDF takpanel
Är påväg att sätta upp 8mm MDF takpanel 120*30 i ett rum.
Enligt monteringsbladet skall den antingen skruvas, klamras eller spikas med liten trådspik.
Någon som testat 16ga dryckertpistol istället? Eller kommer skallen bara att krypa igenom?
Enligt monteringsbladet skall den antingen skruvas, klamras eller spikas med liten trådspik.
Någon som testat 16ga dryckertpistol istället? Eller kommer skallen bara att krypa igenom?
Troligtvis för liten Skalle för Mdf, därav de skriver trådspik. Kan du inte kasta på lite lim av något slag och sen skjuta dit dem ?
Har funderat på att sätta några klickar av något konstruktionslim jag har liggandes.
Underlaget är någon form av målad "taktapet" sedan masonite och under det råspontsbrädor. Att spika små trådspik i taket har jag ingen lust med alls. Kanske borde man rota runt lite mer i källaren o se om det finns längre klammers än 10mm som jag har i hittat till klammerpistolen.
Underlaget är någon form av målad "taktapet" sedan masonite och under det råspontsbrädor. Att spika små trådspik i taket har jag ingen lust med alls. Kanske borde man rota runt lite mer i källaren o se om det finns längre klammers än 10mm som jag har i hittat till klammerpistolen.
Jag använde en Paslode modell mindre till kökstaket. Minns inte vad spiken hade för modellbeteckning men det funkade väldigt fint.
Lade för övrigt på PL200 tror jag det var i den "äkta" sponten. Blev bra.
Lade för övrigt på PL200 tror jag det var i den "äkta" sponten. Blev bra.
Körde med 38mm 16Ga och det fungerar utmärkt.
Tog först en testbit o sköt upp, krävdes en hel del kraft att få ner den med ett bräckjärn.
Gäller bara att ha koll på vart elledningarna går, regelsökaren markerade typ +/- 5cm men som tur var så var det inte där jag behövde sätta spiken.
Tog först en testbit o sköt upp, krävdes en hel del kraft att få ner den med ett bräckjärn.
Gäller bara att ha koll på vart elledningarna går, regelsökaren markerade typ +/- 5cm men som tur var så var det inte där jag behövde sätta spiken.
Produkter som diskuteras: "regelsökaren"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Japp, och inte hålla tummen för nära spikpunkten. Fick en tankeställare när jag råkade skjuta rakt i en skruv som höll läkten. Spiken blev som en banan och trängde ut alldeles bredvid spikpunkten ungefär där jag brukar ha tummen när jag trycker upp takskivorna. Ren tur att det inte gick åt pipan...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden