Hej alla Byggare!

Har ofta läst här på forumet. Nu har jag en frågeställning som jag skulle behöva tips och hjälp med.

Jag har precis påbörjat bygget av en vedeldad bastu med dusch och omklädningsrum. Läget är riktigt bra, alldeles vid havet på västkusten (fick strandskyddsdispens tack vare att det på platsen finns en sjöstuga sedan mycket länge). Jag har gjutit kraftiga betongplintar mellan vilka en kraftig järnbalk (HEB 160) placeras, jag lät varmgalvanisera balken för bättre korrosionsresistens, och armeringen i plintarna är syrafast. Byggnaden dras bakåt mot berget så mycket som möjligt för att kunna ha kvar befintlig brygga framför bastun (ny bryggkonstruktion görs men på samma vis som tidigare - ej med på bilderna nedan). I och med att berget sluttar ganska kraftigt kan inte byggnaden få plant golv över hela ytan, men det är inga problem – bastu är ju en av de byggnader som kan ”byggas i uppförsbacke” – det blir ju ändå bänkar i bakkant. I den del där det blir omklädning/dusch kommer också bänk samt VV-beredare mm placeras där ”golvet sluttar”.

Nu till mitt problem; Det handlar om vattenhöjden som ju kan stiga väldigt kraftig på västkusten. Normalt är vår brygga sådär 1,30 över vattnet. Enligt föregående ägare som bodde här i över 20 år, har vattnet någon gång gått upp till bryggan, men aldrig gått över denna. Under våra 5 år som ägare har vattnet en gång nått bryggan precis och en gång faktiskt gått 15-20 cm över bryggan (!) Minns inte om det var 2008 eller 2009, men ingen av de som är uppväxta i närområdet hade någonsin upplevt så högt vatten. Det uppstod mkt stora översvämningar i Göteborg den dagen. Så för att minska risken för dränkt bastu höjer jag upp denna så att färdigt golv ligger ca 40 cm över nuvarande brygga. Varför inte höja upp den ytterligare säger någon…, men det går tyvärr inte pga andra faktorer, fasaden skall integreras i befintligt plank kräver byggnadsnämnden bl.a.

Då är frågan; isolera golvet eller inte…? Har läst en del trådar och somliga anser att en bastu inte behöver ha isolering i golvet och jag kan väl köpa det. Men å andra sidan är det inte fel att ha en viss isolering i alla fall – dessutom vill vi kunna ha omklädningsrummet lite uppvärmt i alla fall, så där krävs en viss isolering. Jag fick en idé om att man kanske skulle kunna lägga kanske 10-12 cm frigolit mellan golvbjälkarna, men göra en luftspalt högst upp (dvs direkt under golvet som nog kommer att bestå av råspont). Genom någon sorts ”luckor” i framkant kan man öppna upp in till detta utrymme. Skulle då vädrets makter ställa till det och bjälklaget bli dränkt (det går ju att fixa en indikering för detta), kan man plocka bort ”luckorna” så att upptorkning kan ske…?

Jag inser att om ”tomrummet” direkt under golvet inte är noga tätat från drag så kommer isoleringen inte göra någon nytta alls. Då blir det kall luft där, och därmed kallt golv (precis som i hus med hopsjunken sågspånsisolering). Men man kan ju dreva/pressa in en del mineralull innanför luckorna så att det blir ganska tätt och därmed kommer luftspalten bli uppvärmd och golvet kännas hyggligt varmt. Men man får alltså en möjlighet att få bjälklaget torrt utan att riva upp golvet om olyckan skulle vara framme.

Jag upprepar att bjälklaget inte regelbundet kommer stå i vatten på något sätt, men i framtiden finns det viss risk att det kan hända någon gång!

Vad tror herrar/damer på forumet - skulle en sådan konstruktion funka tror Ni? Se bifogade bilder som visar principen för konstruktionen.

Passar på att ställa några fler frågor.
1) Finns det anledning att använda tryckt virke till delar av golvkonstruktionen. Inte pga översvämmningsrisken, för det är alltså bara vid väldigt extremt väder det finns risk för så högt vatten, utan för att bastun placeras i en mycket fuktig miljö… det näraliggande havet ger naturligtvis massa fukt och regnvatten rinner ju nedför berget och passerar under byggnaden. Eller kan tryckt virke ge lukt…? Det suger väl också till sig fukt mer än vanligt virke…?

2) Jag kommer ju behöva sätta en hel del bult och stolpskor i berget. Någon som har erfarenhet av att fästa med svavel…? Vi har en kraftig järnstolpe som suttit i berget med svavel sedan minst 1930 enligt foton vi har fått fram. Det är inte dåligt – kan moderna ”kemankare” verkligen mäta sig med det…?

Tacksam för svar och tips!
/Micc

• Konstruktion Bastu 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion Bastu 2.jpg
    Skapa konto
  • Konstruktion Bastu 3.jpg
    Skapa konto
Ett tillägg...
Glömde skriva att jag naturligtvis kommer göra så att bastugolvet får ett tätskikt som tål söl med vatten. Har inte den exakt lösningen klar för mig men kanske blir det vanlig plastmatta. Vad gäller duschen så blir det nog en duschkabin.
/Micc

Ingen som har någon synpunkt? Kommer det kunna funka att få torrt om nu vattnet skulle stiga så högt...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.