Någon som har några bra tips och tricks på hur man på bästa sätt borrar rakt (horisontellt och säkerligen i andra led också) genom vägg? Skall förbereda för dragning av värmerör genom innerväggar. Väggarna består av hyfsat rejäla träbjälkar med putslager på 4-5 cm på var sida därom. Jag vill förstås att borrhålen har samma höjd på utgångssidan som ingångssidan och att avstånd från vägg är detsamma. Det är möjligt att det inte är något problem, men den som har gjort det förut kan gärna upplysa mig om det :)

Har du någorlunda möjlighet att mäta var borrhålen ska vara på bägge sidor så brukar jag borra så rakt jag kan halvvägs in med mindre diameter på borr. Därefter brukar det gå att mötas någorlunda så man får ett rakt styrhål där man kan gå med korrekt borrdiameter sen.
Brukar gå att få ganska bra!

Man kan även ta en bit regelvirke som man borrar ett styrhål med rätt borrdiameter med t.ex. pelarborr.
Har man plan anliggningsyta så har man där en bra borrmall!

Helioz skrev:
[länk]
Finns även på Bauhaus.
Och fri frakt från Conrad till och med måndag.

Det där med borrmall var en bra idé. Problemet, ett av dem, är putsen på väggen som har en tendens att släppa så fort man borrar i det. Gammal torr puts. Men det kan kanske gå med en mall som täcker en större yta.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Hyr en kärnborr med ett stativ.
Det finns borrar från 20-400mm. Det finns borrar med stativ som du "stämpar" fast mellan golv/tak.
Antingen hyr du hos någon av de stora typ Cramo/Ramirent eller så kan du kolla om någon av Hyrex-medlemmarna har uthyrning där du bor.

Jag använde ett långt borr , rotationslaser och vinkelhake för att få båda riktningarna rätt när jag förborrade för skruvstift till en vägghängd toalett nyligen.

Har man två lasrar blir det ännu enklare då man kan få ett streck på sidan av borren och ett på ovan eller undersidan på borren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.