Hej,

Taket på vårt fritidshus har glidit ut pga av dåligt fäste och konstruktion och snömassor. Som tur är så är taket inte jättetungt pga ståltak så det borde kunnas lyftas ganska så enkelt.

Jag hade tänkt att köra med en stor domkraft för att lyfta upp taket för att sedan dra ihop det med en vinsh för att sedan fästa med stålvajrar rakt över benen.

Men nu är det så att jag inte kan hitta några bra vajrar. Hittar några på Claes Ohlson men de tål bara 1000kg vilket jag tycker är för lite. Några som har lite ideer på var jag kan finna dessa?

Sedan så kanske det inte är den bästa metoden men jag tror nog att denna är den enklaste och relativt bäst lösningar.

Mvh - Martin

Finns hos båttillbehörshandlare. Vet att Hjertmans har. Borde finnas betydligt billigare på annan plats, båtprylar brukar ju inte vara speciellt billiga.

Tack! Är det någon som vet om det finns någon sådan här produkt för just tak? När jag letade på Biltema så hittade jag också spännband som egentligen skulle fungera lika bra. Om man samtidigt fäster takbenen ordentligt igen. För dessa verkar enklare att fästa än just vajrar.

Kätting + vantskruv?

Jula har 8 mm vajer från Gunnebo, 3200 kg.

Duger inte det, gå till Swedol eller någon professionell järnhandel och köp lyftkätting. Känns igen på att den är svart eller blå och en prislapp som ger skrämselhicka. Den är härdad och otroligt stark, utan att vara klumpig.

Spännband är bra, men jag har haft av lite för många på olika dumma sätt för att våga lita på dem till något sådant här.

Tack Henrik och Vojma! Jag tycker det är lite äckligt med vajer som man måste göra en ögla på själv med lås, så en kätting verkar verkligen vara the way to go! Denna på 2000kg tror jag räcker: http://www.clasohlson.com/se/Kätting/Pr310864002 och sedan en vantskruv i mitten som man dra åt lite.

Hmmmm, den där vajern ifrån Gunnebo verkar inte dum den! Vet någon hur man gör en "ögla" för en vajer med ett vajerlås? Är det egentligen säkert?

Finns olika wirelås.
De som jag hade funderat på till ovan ser ut som två backar som skruvas ihop, två sådana på var ögla lär hålla och sen en kaus i öglan för att minska brottsanvisning.
Tveksamt om de finns i båttillbehörsaffärer utan snarare hos de som säljer till industri och fartyg, galvade prylar lär räcka här.
Tänk på att öglan kan minska hållfastheten så gå upp i dimension.

/Kent

Bor du i Stockholm kan du kolla med Certex i Täby.

En wire som har en deklarerad hållfasthet på 1000 kg tål mer än så innan den går av. Hur hadde du tänkt fästa den? Känns som fästpunkten blir den svagaste länken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.