Som rubriken lyder, vad är vit portland cement?

Jag har möjlighet att köpa en större mängd av ovan nämda
och har tänkt att använda cementen när jag ska mura stödmur.
Jag tänkte blanda och gjuta sula och sedan mura stödmur av gatsten.

Mvh:Jimmy

Portlandcement är "vanligt" cement - det som används till betong och bruk.

Är det dansk cement du fått tag på?

EDIT: All cement som används är klassad - se om du kan få mer information typ "CEM II 42.5" osv.

Jag gissar att det är Aalborg White SSEN 197-1 CEM I 52,5 R.

Om det är Aalborg cement så se till att gjuta snabbt. R:et efter 52,5 står för rapid och brinner fortare än vanlig byggcement (CEM II 42,5 N) dessutom borde du istället köpa något bruk för utomhusbruk eller köpa betong från en betongtillverkare. Annars är det väldigt stor risk att stödmuren fryser sönder.

joflopp skrev:
Jag gissar att det är Aalborg White SSEN 197-1 CEM I 52,5 R.
Kan kanske stämma minns inte riktigt, minns bara Aalborg White och CEM I

är denna cement inte avsedd för utomhus bruk?

All cement kan användas utomhus, men man bör blanda i ett luftporbildande tillsatsmedel. Tror dock inte att luftporbildare finns att köpa för privatpersoner.

Luftporbildare i murbruk?

Locke skrev:
Luftporbildare i murbruk?
Fel av mig, läste inte tillräckligt noga för att se att stödmuren skulle muras. Trodde den skulle gjutas.

Så bortsätt från att den brinner fort, är det vanlig cement?
Hur fort brinner den?

Hur långt är ett snöre? :)

Det beror väldigt mycket på omgivningstemperaturen. I Sverige används huvudsakligen tre cement; Anläggning, Bygg och SH (snabbhårdnande).

Skall du greja när det är kallt funkar lite snabbare cement bra. Det som skiljer är huvudsakligen malningsgraden. Ju finare korn ju större specifik yta och därmed snabbare puzzolan reaktion.

Vanligt murbruk blandar man med skyffel rätt i blandaren. Sök på nätet så hittar du recept.

Så om jag förstår rätt kan man använda denna som " vanlig " cement bara att den brinner fortare?

Att blanda till bruket är jag inget orolig över, dock så är jag orolig att bruket blir av sämre kvalitet än om jag blandar med " vanlig " std cement....

Bruket kommer vara i samma kvalitet som vilken Portlandcement som helst. Endast lite ljusare i färgen

Tackar så mycket för eran hjälp.
Då känns det som att jag nog köper.

En sista fråga bara...

Viklar03
Du säger " Bruket kommer vara i samma kvalitet som vilken Portlandcement som helst "
Är det något speciellt med Portland cement?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.