Hejsan
Behöver snickra ihop en tillfällig balk på 12m, som endast kommer stöttas i ändarna. Den ska bära upp endast en presenning.
Funderar på att skruva ihop tre st 4,8m långa 120x21mm brädor till 12m och sedan sätta även 120x21mm "ovanpå" så att jag får en T-balk.
Tror ni att det kan bli stabilt nog att lyfta och hålla en presenning som skydd mot nattfrost och eventuellt regn? Vid snöfall kommer den ej att användas.
Behöver snickra ihop en tillfällig balk på 12m, som endast kommer stöttas i ändarna. Den ska bära upp endast en presenning.
Funderar på att skruva ihop tre st 4,8m långa 120x21mm brädor till 12m och sedan sätta även 120x21mm "ovanpå" så att jag får en T-balk.
Tror ni att det kan bli stabilt nog att lyfta och hålla en presenning som skydd mot nattfrost och eventuellt regn? Vid snöfall kommer den ej att användas.
Om du gör som du tänkt borde väl "tvär"-delen vara neråt för att kunna ta upp lasten. Det är ju hela idén med en T-balk.
Är nog svårt att tillverka någon tillfällig balk som både klarar laster från sidan och uppifrån, utan att den blir väldigt kraftig och tung. Om nu balken enbart skall bära upp en presenning så styvar säkert den upp sidolasterna något och det går givetvis att sätta linor från balken som ytterligare stagar den i sidled.
Verkar skumt. Har själv en presenning på husvagnen som ligger kvar just för att snön är smutsig.ToRy skrev:
Ev. regn låter faktiskt riktigt skuuuumt. Var bor du?
Ja, hela tanken är ju att den måste bära sig själv utan problem, den måste bli stabil både i höjd och sidled, är den stabil bara i höjdled kommer den att bågna ut åt sidan och vrida sig, kalva som du skriver mycke_nu.
Carl_Elvis, vilken delar menar du skall vara ner när du säger tvärdelen? Min tanke är att den skall monteras som ett T, med flata sidan upp och skaftet i T-et stående, det borde väl bli stabilast?
Jag kanske får prova och se om det funkar. Saken är den att jag har just det materialet. Idén med masoniten är kanske god, sådana balkar finns ju på riktigt, med hur här det med längden och sidostabiliteten, det känns tveksamt.
Till er som tycker det är skumt m.fl. funderingar, vad har hänt med er fantasi och detektivförmågor?
Vad kan en som hänger här på byggahus tänkas vilja täcka tillfälligt med en presenning för regn och frostskydd, i den här storleken? Och för er som inte listar ut det rakt av, så finns ett riktigt bra tips bara två till tre klick bort
Å de som hittar dit, kan ju diskutera det där istället, så förstör vi inte det roliga för övriga här
Lite julpyssel ska vi väl ha 
Vilken last den skall ta och om den ska tåla snö? Jag hoppas det framgick av mitt första inlägg!?
Om den ska tåla vind? Ja, vad ska jag svara på det, hur långt är ett snöre
Carl_Elvis, vilken delar menar du skall vara ner när du säger tvärdelen? Min tanke är att den skall monteras som ett T, med flata sidan upp och skaftet i T-et stående, det borde väl bli stabilast?
Jag kanske får prova och se om det funkar. Saken är den att jag har just det materialet. Idén med masoniten är kanske god, sådana balkar finns ju på riktigt, med hur här det med längden och sidostabiliteten, det känns tveksamt.
Till er som tycker det är skumt m.fl. funderingar, vad har hänt med er fantasi och detektivförmågor?
Vilken last den skall ta och om den ska tåla snö? Jag hoppas det framgick av mitt första inlägg!?
Om den ska tåla vind? Ja, vad ska jag svara på det, hur långt är ett snöre
För att ta last uppifrån bör väl ditt T vara uppochner, annars ger det ju inget.
Jaha, varför är en T-konstruktion bättre på att ta last från "skaftsidan" än från "toppsidan"? Jag hade ju inte trott att det hade någon betydelse. Jag hade ju trott att det där med krafter och motkrafter hade gjort att det blev samma sak om man vänder 180 grader!?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ska det bara vara ett T så ska den ligga som ett T, det är översidan som vill skrynkla ihop sig. Underkanten är det bara sträckrafter så den håller sig nog rak.
Som Carl Elvis resonerar så är det fel, det är samma krafter i både över och underkant, fast åt olika håll.
Protte
Som Carl Elvis resonerar så är det fel, det är samma krafter i både över och underkant, fast åt olika håll.
Protte
Det beror på materialet. Vissa tål nästan hur mycket tryck som helst (exvis betong) men kan samtidigt inte sträckas alls (därav behovet av armering).
För trä är draghållfastheten i fiberriktningen dubbelt så hög som tryckhållfastheten, dvs T-et skall vara upp och ned.
[TABLE="class: tabgul tab100, width: 743"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]I fiberriktningen
(MPa)[/TD]
[TD]Tvärs fiberriktningen
(MPa)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Draghållfasthet[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tryckhållfasthet[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skjuvhållfasthet[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Tabell 1. Ungefärliga hållfasthetsvärden för felfritt gran- och furuvirke.
För trä är draghållfastheten i fiberriktningen dubbelt så hög som tryckhållfastheten, dvs T-et skall vara upp och ned.
[TABLE="class: tabgul tab100, width: 743"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]I fiberriktningen
(MPa)[/TD]
[TD]Tvärs fiberriktningen
(MPa)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Draghållfasthet[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tryckhållfasthet[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skjuvhållfasthet[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Tabell 1. Ungefärliga hållfasthetsvärden för felfritt gran- och furuvirke.