4 121 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ångspärr i mellanbjälklag?
Jag bor i ett 60tals hus och måste ta bort isolering (kutterspån) samt en asfaltspapp som ligger längst ner mot taket i våningen under.
Det är så att asfaltspappen har börjat avsöndra en stark lukt samt att den tydligen inte är så hälsosam. Jobbet tänkte jag göra underifrån då golven är för fina att riva upp.
Så min fråga är följande. Måste det vara en ångspärr eller räcker det med med någon enklare underlagspapp istället för den befintliga asfaltspappen?
Det är alltså mellan 2 bebodda plan.
Det är så att asfaltspappen har börjat avsöndra en stark lukt samt att den tydligen inte är så hälsosam. Jobbet tänkte jag göra underifrån då golven är för fina att riva upp.
Så min fråga är följande. Måste det vara en ångspärr eller räcker det med med någon enklare underlagspapp istället för den befintliga asfaltspappen?
Det är alltså mellan 2 bebodda plan.
Har hört att om man har golvärme på våning 2 och lägger nytt trägolv så kan det vara bra att lägga ångspärr ovan golvärmen, därefter foam,kork eller motsvarande sedan nytt golv. Är väl egentligen emot alla principer men efter ett långt snack med golvleverantör så var detta tydligen att rekommendera. Men nu talar du ju om det som skall hålla isoleringen tillbaka och då är väl vindduk det lämpligaste..
Klicka här för att svara