5 341 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Lägga trägolv två dar efter gjutning av golvet
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag har några hantverkare här som har bilat upp golvet i källaren, grävt ur 30 cm, bytt avloppsrör, avjämnat med leca, isolerat med frigolit 2x7 cm, lagt golvvärmeslingor och armeringsnät.
Idag gjöt de det nya golvet av Byggmax Gjuta Grov. I morgon vill de lägga flytspackel ovanpå och dagen därpå vill de lägga trägolv med foam som stegljudsdämpare.
När jag frågade dem om man verkligen kan lägga trägolv två dagar efter gjutning, så skrattade de åt mig för att jag var fånig. Det var inga alls problem och så här hade de gjort hundra gånger förut.
Jag trodde att vanlig betong tog ett par dagar att härda och sedan helst skulle torka till sig i en månad eller tre. Är jag helt ute och cyklar?
Idag gjöt de det nya golvet av Byggmax Gjuta Grov. I morgon vill de lägga flytspackel ovanpå och dagen därpå vill de lägga trägolv med foam som stegljudsdämpare.
När jag frågade dem om man verkligen kan lägga trägolv två dagar efter gjutning, så skrattade de åt mig för att jag var fånig. Det var inga alls problem och så här hade de gjort hundra gånger förut.
Jag trodde att vanlig betong tog ett par dagar att härda och sedan helst skulle torka till sig i en månad eller tre. Är jag helt ute och cyklar?
Problemet är fukten i betongen. Man måste mäta fukthalten i betongen innan golvläggning! Den ska vara under 90% har jag för mig, ca 12-16 veckor brukar man räkna med innan man kan lägga golv. Dina hantverkare verkar inte kunna sin sak, så stå på dig. Låt dom inte lägga golvet nu.
Det skadar inte att fuktmäta.
Dagens byggnations verksamhet handlar om att pressa tid och priser. I många fall struntar man helt i tillverkarens torknings hänvisning.
Det behöver inte bli fel, men det kan. Och det borde egentligen räcka för att avvakta om man inte gör en mätning eller hänvisar till produktinformationen.
Det finns ju spackel som torkar 1mm per dygn och 10 mm per dygn.
Dagens byggnations verksamhet handlar om att pressa tid och priser. I många fall struntar man helt i tillverkarens torknings hänvisning.
Det behöver inte bli fel, men det kan. Och det borde egentligen räcka för att avvakta om man inte gör en mätning eller hänvisar till produktinformationen.
Det finns ju spackel som torkar 1mm per dygn och 10 mm per dygn.
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag tror dem till 100%Fred vom Jupiter skrev:
I deras ställe hade jag använt snabbspackel, t ex Weber Floor 4040 Rapid, då det verkar inte handla om större djup än 10 cm (?)
"Floor 4040 är beläggningsbar efter ca 2 timmar, förutsatt att golvbeläggningen tål minst 85% RF. Den angivna torktiden förutsätter ett gott uttorkningsklimat med +20 °C, 50 % RF och visst luftombyte."
Men oavsett vad som används så kommer du att ha en förhöjd fuktighet i hela rummet under flera dygn (avfuktning får inte användas vid flytspackling) och lägger man då till golvtillverkarens rekommendationer om att golvet skall ligga i det utrymme där det slutligen skall läggas så lär det bli problem. Nej är svaret lägg golvet om några veckor nä fukt kvoten är rätt.
isolde skrev:Jag tror dem till 100%
I deras ställe hade jag använt snabbspackel, t ex Weber Floor 4040 Rapid, då det verkar inte handla om större djup än 10 cm (?)
"Floor 4040 är beläggningsbar efter ca 2 timmar, förutsatt att golvbeläggningen tål minst 85% RF. Den angivna torktiden förutsätter ett gott uttorkningsklimat med +20 °C, 50 % RF och visst luftombyte."
4040 är inte något flytspackel utan ett fallbyggnad eller finspackel
flyt med det och du får slipa i timmar eller flyta om med flytspackel
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det är Byggmax grovbetong ca 7 cm som gjöts idag och de vill flytspackla några mm imorgon.
Flytspacklet tror jag torkar ganska fort, det är betongen under jag är fundersam över. Men det kanske kan torka nedåt? Det är inte helt tätt i isoleringen med alla skarvar.
Flytspacklet tror jag torkar ganska fort, det är betongen under jag är fundersam över. Men det kanske kan torka nedåt? Det är inte helt tätt i isoleringen med alla skarvar.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Hur kunde du gissa det? Tjeckien faktiskt.
Nej, det står ju tydligt att det inte är flytspackel, herr Yxskaft.Fliken skrev:
Nej, du ska inte flyta med eftersom det inte är självnivellerande.
Nej, man behöver inte slipa i timmar.
Ja, det torkar tokfort, därav namnet Rapid.
Det är inga svenska hantverkare som arbetar med byggmaxbruk om jag får generalisera, bra eller dåligt säger jag inget om det är bara så jag uppfattat det. Jag tror det finns golvfoam som är för betong som är nygjuten, såg en på bauhaus som var vitknottrig
Det hänger ju lite på underlaget under betongen med.
Fukten måste torka ut någonstans. Antingen nedåt om marken suger, eller uppåt.
Eftersom du har frigolit under kommer det vara relativt tätt ditåt.
Lägger man laminat eller trägolv kommer den agera spärr och suga en del fukt, Resten kommer få problem att torka ut, och riskera att lägga vägg eller golvkonstruktionen fuktig länge med förhöjd risk för framtida mögel/rötskador i värsta fall.
Fukten måste torka ut någonstans. Antingen nedåt om marken suger, eller uppåt.
Eftersom du har frigolit under kommer det vara relativt tätt ditåt.
Lägger man laminat eller trägolv kommer den agera spärr och suga en del fukt, Resten kommer få problem att torka ut, och riskera att lägga vägg eller golvkonstruktionen fuktig länge med förhöjd risk för framtida mögel/rötskador i värsta fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden