Jag skall fästa en centraldamsugare i yttervägg då det är enda stället att fästa den i. Det råder lite olika åsikter om vad som är bäst, Molly, driva, rawlplug osv. Den väger 10,5kg. Vad rekommenderar ni för variant för att skruva i enkelgipset, 2 fäst punkter som sitter 7cm ifrån varandra på bredden och 2 st ca 13cm nedanför med samma mått mellan på bredden (som en rektangel)

Vad skulle ni använt ?

En större skiva skruvad i reglarna.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag skulle inte fästa den i enbart gips!

Leta reda på en regel i väggen och fäst två av skruvarna i den, de två andra med gipsplugg.
vägg.JPG

• Gilla
Swappe
  • Laddar…
Vad jag läst på olika forum osv så klarar gipsexpander etc rätt många kilo, och hade jag en regel så skulle jag fästa i den, så tyvärr :

10kg med 4st expanderplugg torde enligt vad man läser hålla, om det nu stämmer med hur mkt vikt en expander skall klara.

Ja det bör hålla! Men det är inga vibrationer o sånt av den så? Tänkte om den skakar sönder gipsen :)

Nej det tror jag inte, lite vibrationer blir det väl men ...

Blir mycket tyngd på liten yta. Jag personligen skulle skära bort en yta som är mindre än det du ska sätta upp, stoppa in kortlingar, skruva tillbaka gipsen och sen spackla igen "skadorna". Då kan du fördela vikten på mycket större yta och du slipper oroa dig för att den ska rasa ned

• Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.