Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har länge läst på forumet men inte tidigare behövt fråga om hjälp utan klurat ut det på ett eller annat sätt via forumet eller annat.
Fick idag tillträde till en ny lgh, eller rättare sagt, byggd på 20-talet.
Har försökt få reda på via stadsbyggnadskontoret om väggen detta gäller är bärande eller ej.
Inte fått några svar, inte heller föreningen vet. fick bara svaret "kanske".
Rev idag iaf ytskikten och kom till detta. Tjocka stommer lodrätt, bakom dessa märkliga stommar vågrätt. Att den är bärande känns ganska naturligt. Annars är det den mest överarbetade väggen någonsin. Huset är tre våningar. Följer jag väggen upp till nocken i huset så fortsätter den inte genom vindsplanet. Min teori är då att den är till för att stabilisera i sidled utan att vara någon konstruktör.
I taket fäster de lodrätta planken i en träregel som går vågrätt inne i taket. De vågrätta och lodrätta "planken" är ihopspikade med varandra. De vågrätta planken är väldigt klent anpassade till regeln i taket. Stora glipor lite här och där. Dessutom är vissa skarvade. När jag sågat i dem så verkar det inte vara något tryck neråt.
Bifogar lite bilder. Vad tror ni? Känns spontant som att regeln som är i taket samt att lämna en regel per sida räcker?
Och börja inte skrika "anlita en konstruktör"=)
Tilläggas bör att föreningen själva vet om att den väggen har rivits i flera lägenheter men inte stadgats upp.
Visa bilaga 74062Visa bilaga 74066Visa bilaga 74065Visa bilaga 74064Visa bilaga 74063
Fick idag tillträde till en ny lgh, eller rättare sagt, byggd på 20-talet.
Har försökt få reda på via stadsbyggnadskontoret om väggen detta gäller är bärande eller ej.
Inte fått några svar, inte heller föreningen vet. fick bara svaret "kanske".
Rev idag iaf ytskikten och kom till detta. Tjocka stommer lodrätt, bakom dessa märkliga stommar vågrätt. Att den är bärande känns ganska naturligt. Annars är det den mest överarbetade väggen någonsin. Huset är tre våningar. Följer jag väggen upp till nocken i huset så fortsätter den inte genom vindsplanet. Min teori är då att den är till för att stabilisera i sidled utan att vara någon konstruktör.
I taket fäster de lodrätta planken i en träregel som går vågrätt inne i taket. De vågrätta och lodrätta "planken" är ihopspikade med varandra. De vågrätta planken är väldigt klent anpassade till regeln i taket. Stora glipor lite här och där. Dessutom är vissa skarvade. När jag sågat i dem så verkar det inte vara något tryck neråt.
Bifogar lite bilder. Vad tror ni? Känns spontant som att regeln som är i taket samt att lämna en regel per sida räcker?
Och börja inte skrika "anlita en konstruktör"=)
Tilläggas bör att föreningen själva vet om att den väggen har rivits i flera lägenheter men inte stadgats upp.
Visa bilaga 74062Visa bilaga 74066Visa bilaga 74065Visa bilaga 74064Visa bilaga 74063
Skulle säga att på första bilden är det ingen bärning över dörrkarmen. De horisontella reglarna ansluter ju dikt an och har inget upplag på de stående reglarna. Rev liknande väggar i ett 50-talshus och då såg det ut precis så på väggar som garanterat inte var bärande. Men lite mer förutsättningar om huset behövs nog för att dra några större slutsatser.
Tack så mycket för ditt svar.Blindnit skrev:
Alltid fint när man kan få svar av en fackman.
Nej det handlar inte om öppen planlösning, det är en helt ny trend som kommit som jag snappat upp där jag tänkte flytta väggen mellan vardagsrum och sovrum så att sovrummet blir mindre, och därmed blir vardagsrummet även större. Kallar det för "stängd planlösning"
Sen håller jag med dig, jag fick uppsöka öronläkare pga förmodad tinnitus då min induktionshäll i förra lägenheten väsnades något oerhört i den öppna planlösningen.
Och som svar för övriga, den rivs nog dock idag helt och hållet då ordförande gav mig fritt fram att använda den kära släggan.
Om någon är intresserad så kan jag berätta att väggarna har rivits och en ny vägg satts upp för att förminska sovrummet. Efter att bilden tagits så har elen fällts in och allt har spacklats upp!
Tilläggas att det var ett totalt helvete att få bort väggarna, tjocka plank i båda riktningar som jag aldrig har sett vara så väl ihopspikade. Till detta putsade vassväggar där man inte varit blyg med putsen. 600kg puts och skadade lungor trots ansiktsmask så var de borta :x
Tilläggas att det var ett totalt helvete att få bort väggarna, tjocka plank i båda riktningar som jag aldrig har sett vara så väl ihopspikade. Till detta putsade vassväggar där man inte varit blyg med putsen. 600kg puts och skadade lungor trots ansiktsmask så var de borta :x
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara