För ytterhörn på gips brukar hörnskydd av metall rekommenderas. Men de kräver att det finns infasningar på skivorna på båda sidor om hörnet.
Vad rekommenderas om man inte har sådan infasning, t.ex. där det är tätt mellan ytterhörnen eller att man vill vända infasningssidan mot en annan skarv?
Vad rekommenderas om man inte har sådan infasning, t.ex. där det är tätt mellan ytterhörnen eller att man vill vända infasningssidan mot en annan skarv?
Fortfarande ett hörnjärn om du vill ha ett slag och stöttåligt gipshörn.
Man får bara spackla mycket mer, tänk bredspackling.
Ibland kan ju ett i efterhand monterat skydd vara ett alternativ, en L-formad list av trä, metall eller plast.
Men ibland går det dock inte alls ihop med önskad stil och slutligt utseende.
Man får bara spackla mycket mer, tänk bredspackling.
Ibland kan ju ett i efterhand monterat skydd vara ett alternativ, en L-formad list av trä, metall eller plast.
Men ibland går det dock inte alls ihop med önskad stil och slutligt utseende.
Hänger på med en fråga om andra vinklar än 90 grader. Ska spackla ett hörn om cirka 135 grader eller så. Mellanrummet mellan skivorna är cirka 1,5 centimeter. Ingen fasning på någon av sidorna. Någon som har något tips`?
Det finns också glasfiber remsor i 90 graders vinkel. Jag köpte på en färgbutik, tror det var Coloroama...
Har dock kört med metallvarianterna, dra ut spackel med en ca. 20 cm bred spackel så blir det bra trots avsaknad av urfasning. Jag kan rekommendera det rollbara spacklet från biltema för dylika övningar, det är väldigt tunt och enkelt att få bra. Testa dock inte att rolla det, det är helt värdelöst!
Vad det gäller 135 grader hörn skulle jag fixa till det så gott det går med gipsputs och sen lägga glasfiberarmering och spackel utanpå det. Är du skicklig att putsa kan du bara köra med gipsputs...
Mvh,
Anders
Har dock kört med metallvarianterna, dra ut spackel med en ca. 20 cm bred spackel så blir det bra trots avsaknad av urfasning. Jag kan rekommendera det rollbara spacklet från biltema för dylika övningar, det är väldigt tunt och enkelt att få bra. Testa dock inte att rolla det, det är helt värdelöst!
Vad det gäller 135 grader hörn skulle jag fixa till det så gott det går med gipsputs och sen lägga glasfiberarmering och spackel utanpå det. Är du skicklig att putsa kan du bara köra med gipsputs...
Mvh,
Anders
När jag renoverade sist så använde jag hörnskydd från Europrofil (HS 29 EA) http://www.europrofil.se/index.php?page=hs
Enkla att montera, kräver inga infasningar och enkla att spackla.
Säljs bland annat av Byggmax.
ToRy; Finns även för 135 hörn
Enkla att montera, kräver inga infasningar och enkla att spackla.
Säljs bland annat av Byggmax.
ToRy; Finns även för 135 hörn
Jag har för mig att det finns ett vikbart hörnskydd, som alltså passar till valfri vinkel.
Att det helt enkelt är en rak plåt ca 8cm bred som har någon slags försvagning som gör att det är enkelt att vika till och att det blir rakt efter vikningen.
Att det helt enkelt är en rak plåt ca 8cm bred som har någon slags försvagning som gör att det är enkelt att vika till och att det blir rakt efter vikningen.
Jag googlade lite snabbt igår men hittade inget på byggmax. Hittade några andra produkter, bl.a. en tejp med förstärkning i form av metalltråd men hittade ingen återförsäljare. Stack över till Beijer och Bauhaus men de hade inget. Egentligen skulle jag vilja ha ett rundat hörn men jag kanske får nöja mig med ett skarpt hörn och då ligger ju Mikael L:s eller Stefan N:s tips nära till hands. Jakten går dock vidare! 
Nu funkade europrofil-länken också, den funkade inte igår. Får kolla det!
Mvh,
ToRy
Nu funkade europrofil-länken också, den funkade inte igår. Får kolla det!
Mvh,
ToRy
Kan det här vara nåt?
http://www.vaggmaterial.se/?page_id=342
http://www.vaggmaterial.se/?page_id=342
Efter att ha googlat, länkat och åkt runt och frågat kan jag konstatera att det är inte helt enkelt att hitta en butik som har det jag behöver. Inte genom någon av länkarna ovan kunde jag hitta en återförsäljare som förde något som helst hörnskydd för icke 90graders hörn. (Inte ert fel! Jag är tacksam för länkarna!!!
) Jag var och frågade på Beijer, Bauhaus, Byggmax, och ett par till. Till slut frågade jag i en tapet- och färgbutik i Sävedalen och de hade något liknande det som Stefan N länkar till ovan, fast en annan tillverkare. Midiflex tror jag det hette och den skall limmas upp Tyvärr hade de bara stora rullar med många meter i sin yrkesbutik men de var snäll nog att leta upp en provrulle som de klippte av lagom längd till mitt enda hörn. 
Har ännu inte fått upp den men rapport kommer!
Tror för övrigt att den kan funka för Pibben också då den är ganska tunn och förmodligen inte bygger lika mycket som en stålprofil
Har ännu inte fått upp den men rapport kommer!
Tror för övrigt att den kan funka för Pibben också då den är ganska tunn och förmodligen inte bygger lika mycket som en stålprofil
Klicka här för att svara