Jag ska i helgen montera innertak i form av vanliga gipsskivor.
Jag har en ide om att sätta dem i halvförband för jag inbillar mig att det ska bli starkare (mindre risk för framtida sprickor) om man undviker generalskarvar på kortsidorna.
Det borde inte ta längre tid, men finns det några andra nackdelar med min ide?

Du ska sätta gipsen som du tänkt, men du behöver inte köra halvförband. Börja nästa rad med den bit som blev över från föregående rad. Kom ihåg att kortla i kortskarvarna om du inte har heltäckande reglar i dom.

Stefan N skrev:
Mitt tips är att köra dessa med fasad kant runt om. [länk]
Ja det hade vart fint, men tyvärr är de grymt mycket dyrare samt att ed bara är 900 breda, jag vill ha 1200 så det händer något.

Matti_75 skrev:
Du ska sätta gipsen som du tänkt, men du behöver inte köra halvförband. Börja nästa rad med den bit som blev över från föregående rad. Kom ihåg att kortla i kortskarvarna om du inte har heltäckande reglar i dom.
Ok, men menar du verkligen att man bör kortla mellan glespanelen (c-c 300) vid varje kortskarv?
Det har jag aldrig hört talas om.

Gabbe1 skrev:
Ok, men menar du verkligen att man bör kortla mellan glespanelen (c-c 300) vid varje kortskarv?
Det har jag aldrig hört talas om.
Ävja det är det jag menar, det gör att skarvarna inte spricker lika lätt.

på byggen görs det sällan men gör man det själv är det helt klart värt det! se även till att ha den riktiga värmen på 3månader före du börjar spackla å måla så är risken för sprickor nästan borta! tro mig jag och några till har testat nästan allt.. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.