Hej.

Vi byggde nytt hus för ca 1,5 år sedan. Redan vid inflytt fanns sprickor mellan ALLA gipsskarvar, både horisontellt och vertikalt. Dessa sprickor växte sig upp till 2 mm stora när vintern kom. Inte acceptabelt enligt besiktningsmannen. Vi har nu precis öppnat upp en innervägg och funnit att en 11 mm spånskiva är fastskruvad mellan reglarna (ibland slutar den mellan 2 reglar?!?!). I denna spånskiva är en 11 mm gipsskiva fastskruvad, alltså inte i reglarna. I alla skarvar sitter en glasfiberremsa som är spacklad på. Är det så man bygger innerväggar? Borde inte gipsskivorna oxå vara fastskruvade i reglarna? Tilläggas skall att det var väldigt fuktigt under den period som innerväggarna byggdes. Finns det något lämpligt sätt att laga sprickorna? Eller borde jag göra om för att få bukt med problemet?

Jag tror att gipsskivorna borde vara fastskruvade i reglarna med tex skruv för dubbelgips. Skivskarvar skall dessutom vara förskjutna så att du inte har en skarv i gipsskivan mitt för en skarv i spånskivan.

Tror att du måste skruva fast gipsskivorna i bakomvarande reglar för att de inte skall kunna röra sig. Det måste nog även vara en regel bakom skarven i gipsskivan. Sedan lägger du remsa i skarvarna och spacklar.

Den understa skivan, i ditt fall 11 mm spånskiva (kan även vara gips, osb, plywood mm) skall fästas i reglarna. Skivskarv skall placeras över en regel, INTE i luft mella 2 st reglar.

Skivan man sedan monterar ovanpå fästs i den underliggande skivan med förskjutna skarvar (gissar att om man har gips som den undre skivan bör man fästa den yttre skivan i reglarna med längre skruv, men jag är osäker kring detta).

I skarvarna spacklar man in skarvremsor. Jag föredrar skarvremsor av papp, inte glasfiber. Har för mig att pappremsa bättre tar upp skjuvkrafter mellan skivorna.

vill tillägga att jag är en hobby-snickare och inte yrkesverksam i branschen, någon som jobbar i branschen kanske kan kommentera/korrigera om jag skrivit något tokigt ovan!

I ditt fall, kan du montera en extra regel på de ställen där skarvar i spånskivan Ej ligger över regel för att stabilisera upp konstruktionen?
Sedan är det väl till att spackla glipona i skarvarna och då spackla in en ny remsa på dessa ställen antar jag. innan du spacklar bör du nog fasa kanterna i skarvarna med en kniv, på samma sätt som man skall göra när man monterat nya gipsskivor på de sidor man ej har en fabriksfasad kant!

Redigerat:
Ring firman som byggde huset och be dom göra om så det blir riktigt.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.