3 639 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Skruvpålar till bullerplank
Hej!
Jag börjar inse att det är mer komplicerat att bygga bullerplank än vad jag först trodde. Det jag har svårast att på kläm på är hur grunden skall se ut. Om jag minns rätt måste jag ner på ca 1.2m för att nå kälfri mark (kungsbacka), vilket innebär ganska rejäla betongplintar.
Men så hittade jag dessa:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2
Vet att några grannar använt denna teknik till ett betydligt mindre plank. Men håller det till denna storlek av plank, och fungerar det då de skruvas ner i jord där det tidigare stått en (gigantisk) granhäck? De verkat ju grymt smidiga. Men är de prisvärda?
Info om planerade planket:
Tack på förhand!
/Josef
Jag börjar inse att det är mer komplicerat att bygga bullerplank än vad jag först trodde. Det jag har svårast att på kläm på är hur grunden skall se ut. Om jag minns rätt måste jag ner på ca 1.2m för att nå kälfri mark (kungsbacka), vilket innebär ganska rejäla betongplintar.
Men så hittade jag dessa:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2
Vet att några grannar använt denna teknik till ett betydligt mindre plank. Men håller det till denna storlek av plank, och fungerar det då de skruvas ner i jord där det tidigare stått en (gigantisk) granhäck? De verkat ju grymt smidiga. Men är de prisvärda?
Info om planerade planket:
- Nu står det en granhäck där planket skall stå som måste sågas ner, samt rötter som vi hoppas kunna dra upp med grävskopa.
- Klassiskt uppreglat plank med stående panel
- ca 50m långt (Byggt i 90° vinkel i ena kanten och ca 30° i andra)
- ca 2m högt
- ca 15kg/m2 planktjocklek (impregnerat furu)
- Skall stå alldeles intill en 60 väg (så nära det går)
- Inte så mycket tung trafik, buss kanske var 30:e minut under rusningstid. Resten personbilar kanske 2st/minut
- c/c pålar ej bestämt
Tack på förhand!
/Josef
Nja..
Jag har rekat hos kommunen att det är rimligt och att det borde gå igenom. Däremot har jag inte lämnat in någon bygglovsansökan än, är bara på planeringsstadiet. Har inga direkta grannar mitt emot som måste tas hänsyn till. planket kommer inte skymma för bilister och för nuvarande står det en enorm granhäck här istället. Så det blir ingen negativ förändring av miljön..
Jag har rekat hos kommunen att det är rimligt och att det borde gå igenom. Däremot har jag inte lämnat in någon bygglovsansökan än, är bara på planeringsstadiet. Har inga direkta grannar mitt emot som måste tas hänsyn till. planket kommer inte skymma för bilister och för nuvarande står det en enorm granhäck här istället. Så det blir ingen negativ förändring av miljön..
Om det ska stå precis intill vägen får du inte glömma att dimensionera för last från snöplogningen annars ligger nog planket snart ner...
precis, det luriga är att veta hur mycket belastning snöplogning ger. Det kommer väl ligga 1-2m från vägen med ett dike emellan. Belastningen av snön kommer ju åtminstone från "rätt" håll eftersom suget från tyngre fordon borde vara dimensionerande. (dvs det blir inte snölast + sug eftersom de inte är riktade åt samma håll)
Har lite kvar att fundera på.. Ingen som provat olika typer av pålar/plintar som har några tips?
Har lite kvar att fundera på.. Ingen som provat olika typer av pålar/plintar som har några tips?
Du kan ju alltid kolla med en proffsfirma typ http://www.terrawing.se/ De fixar även beräkningarna men prisnivån har jag ingen aning om.....
Att bara använda 22mm trallvirke som bullerplank tror jag inte kommer att ge speciellt mycket. Jag skulle tro att du behöver dubbla uppsättningar 45mm regelvirke med luftspalt mellan och helst fyllt med något absorberande material.
Mot marken kan tex mineritskivor läggas
Om höjden 2m räcker är svårt att säga.
När det gäller frågan plintdjup så beror det på vilken typ av mark du har. ett helt tätt 2m plank är ju ett enormt vindfång som kanske även behöver stagas upp.
Är sedan verkligen en bil var 30sek så störande att det är värt pengarna o jobbet med planket?
Mot marken kan tex mineritskivor läggas
Om höjden 2m räcker är svårt att säga.
När det gäller frågan plintdjup så beror det på vilken typ av mark du har. ett helt tätt 2m plank är ju ett enormt vindfång som kanske även behöver stagas upp.
Är sedan verkligen en bil var 30sek så störande att det är värt pengarna o jobbet med planket?
Nej jag är inte helt säker på att det är värt pengarna att bygga ett plank.
Vi har enligt beräkning från trafikverket rätt till bullerdämpande åtgärder, så vi får se vad de vill göra. Tror inte vi kan välja själva var vi vill lägga insatserna utan de vill troligen sätt tre-glas överallt och sånt.
Kanske en smart ide att kontakta någon som kan göra specifika belastningsberäkningar som man kan hålla sig till.
Vi har enligt beräkning från trafikverket rätt till bullerdämpande åtgärder, så vi får se vad de vill göra. Tror inte vi kan välja själva var vi vill lägga insatserna utan de vill troligen sätt tre-glas överallt och sånt.
Kanske en smart ide att kontakta någon som kan göra specifika belastningsberäkningar som man kan hålla sig till.
Klicka här för att svara