Hej, har köpt ett gammalt hus från 1939 med ganska små rum. Har en vision om att slå ned en vägg mellan kök och angränsande vardagsrum. Det förefaller vara en bärande vägg. Förmodligen tegel och puts. Jag har snickare i familjen som kan utföra jobbet men känner att jag vill ha någon som kan räkna på det, dimension på balk, hur mycket den ska bära osv. Eftersom huset är gammalt så finns inga ritningar. (har frågat på stadsbyggnadskontoret). Vart vänder jag mig för en sådan kalkyl. Måste man göra en ritning? Måste man ha rivningslov?
mvh D

Rivningslov har man när man ska riva hela huset, inte för att ta bort en vägg, så det ska du inte ha.
Kolla på din kommuns hemsida, där står säkerligen en hel del om vad de kräver för att "göra ingrepp i bärande konstruktion".

Verkar som ingreppet åtminstone är anmälningspliktigt.
(från kommunen)

I den nya plan- och bygglagen är åtgärder som tidigare var bygganmälningspliktiga, men inte lovpliktiga, anmälningspliktiga. Det rör sig bland annat om:

• ändring av en byggnad om bärande delar berörs eller om planlösningen påverkas avsevärt
Men de andra frågorna. Ska jag bara kontakta en byggfirma angående dem? Arkitektfirma? Hade man haft ritningar misstänker jag att det hela varit enklare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.