1 801 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
ska jag passa på att isolera invändigt?
För något år sedan tilläggsisolerade jag ytterväggarna utvändigt med 95 mm mineralull. I övrigt finns "ingen" isolering i våra gamla plankväggar, förutom luftspalt och trätex(!?).
Det finns ingen plastfolie i väggarna.
skall bygga ett badrum och kommer iom det riva gamla gipsen på väggarna invändigt och regla upp en vägg enligt säker vattens "våtrumsvägg 2012" .
skall jag isolera mellan de nya 45x70 reglarna invändigt? Kommer ju då få isolering både in och utvändigt yttervägg
väggen kommer ju då bestå av följande, i genomsnitt inifrån och ut : klinker - tätskikt - våtrumsgips - plywood - 70 mm isolering/reglar - plankvägg - 95 mm isolering/reglar - vindpapp - panel.
Kan detta medför ngt negativt eller är det enbart positivt att isolera så mycket som möjligt?
Det finns ingen plastfolie i väggarna.
skall bygga ett badrum och kommer iom det riva gamla gipsen på väggarna invändigt och regla upp en vägg enligt säker vattens "våtrumsvägg 2012" .
skall jag isolera mellan de nya 45x70 reglarna invändigt? Kommer ju då få isolering både in och utvändigt yttervägg
väggen kommer ju då bestå av följande, i genomsnitt inifrån och ut : klinker - tätskikt - våtrumsgips - plywood - 70 mm isolering/reglar - plankvägg - 95 mm isolering/reglar - vindpapp - panel.
Kan detta medför ngt negativt eller är det enbart positivt att isolera så mycket som möjligt?
ok, så iom att jag har ett tätsikt i väggen så löper jag ingen risk att få fuktproblem om jag sätter en 70 mm isolering invändigt.ska jag för säkerhetskull bygga en lite luftspalt på typ 10 mm mellan befintlig plankvägg och isoleringen invändigt, eller är det en onödig åtgärd?
ok med mineralull/stenull eller ska man använda ngn form av träfiberisolering?
ok med mineralull/stenull eller ska man använda ngn form av träfiberisolering?
Klicka här för att svara