matsa79
Hej
Jag håller på att fixa insidan på mitt garage och en fundering som jag har är hur långa skruvar jag måste ha för att fästa 70*45 reglar i taket? reglarna kommer stå på högkant så jag kommer att skruva genom den sidan som är 70mm. Jag har ett lågt lutande tak, ca 3 cm per meter.
Takets uppbyggnad är följande: takpapp, råspont, 45*45 (luftspalt), 220*45 sen skall jag sätta 70*45 under det.

Jag ska isolera hela 220*45 reglarna och sen plast sen ska jag sätta 70*45 och isolera den oxå, Sen blir det OSB och takgips.

Off topic :o Väggarna är uppbyggda med 145*45 som sen skall få en 45*45 sen OSB och gips.

Du bör eventuellt förborra 70-reglarna så de inte spricker. Hade tagit en 90 eller 100 lång.

ah, tänkte 70 hög men sen blev skruven räknad på 45 regel.... självklart bör man ha typ 50 mm in i nästa regel för att få det att hålla bra.

Redigerat:
matsa79
Vid 90 är det ju bara 20mm som håller kvar reglarna jag hade trott att jag skulle behöva ha runt 140-150 mm långa skruvar.

Förborrning kan var bra, men kanske onödigt då "riktiga" skruv har självborrande spets.

Men längre skruv! Minst 120 mm. Taket blir ju ganska tungt.

Du kan ju försänka 20mm i regeln. Då borde det sedan räcka med 100mm (50 mm i regeln + 50 mm upp i fästet)

matsa79
Tack för tipsen.
Det blir minst 120 långa skruv med självborrande spets.

Bra val, jag har just byggt ett helt hus som har väggar med korsreglade 70x45 på högkant, både på ut och insidan.
Samtliga är skruvade med biltemas 6x120mm torx-skruv, skruvarna är dragna så att skallarna försänks ca 10mm i regeln. Inte en enda regel har spruckit.

• Gilla
JLindeman
  • Laddar…
matsa79
Jag har beställt skruv från Wurth och det blev 6*140 långa för att fästa 45*70 reglarna i taket och 5*100 för att fästa 45*45 på väggarna. sen blir det vanlig plyfa skruv för att fästa osb på både väggar och tak och vanliga gipsskruv för gipsen.

Det kommer säkert att hålla!

En fråga: Varför skall du sätta OSB i taket?

matsa79
Garaget sitter ihop med huset så vi var tvungna att ha dubbelgips men då frågade jag KA om vi kunde ha osb och gips istället och enligt honom så hade det nyligen gjort ett test som visade att det var lika säker som dubbelgips. En annan fördel blir ju att man kan skruva upp saker vart som helst utan problem, visst kan kan inte hänga allt för tunga saker men man kan iaf ha tyngre saker än om det hade varit gips.

Mikael_L
Ja precis, OSB bakom gips ger nästan lika bra brandklass som dubbelgips. Kan mao ofta ersätta dubbelgips.
Lite dyrare, men trevligt när lysrörsarmaturer m.m ska skruvas upp.

matsa79
Det var en av mina första tanka med osb.

OK, tack!

Tänkte inte på brandklassningen, bara att just i taket brukar man inte hänga så tunga saker :o

I ett tidigare avsnitt av "Arga snickaren" fick husägaren en riktigt avhyvling när det visade sig att han hade lagt tid på att sätta OSB i taket. Detta var iofs i villan, jag kan köpa ditt argument när det gäller ett garage.

Ja Voima, vad skall man säga?

Overkill är det som smyger sig på mig i alla fall.

Men OK, om TS vill (och har råd att) bygga ett nytt fort Knox så varför inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.