8 012 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Hur sätter jag upp taklampa i en stålbalk?
Sida 1 av 2
Hej! Jag ska sätta upp en taklampa och där jag vill ha den så går det en stålbalk i taket. Hur gör jag och vilka verktyg behövs?
Mvh Lina
Mvh Lina
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är stålbalken synlig i taket, inget annat ytskikt?
Är lampan mycket lätt bör det räcka med att limma fast ett fäste med epoxylim.
Fast jag skulle nog välja att borra och gänga för maskingängad skruv,
alternativt använda skruv + mutter.
M5-skruv bör räcka.
Hur har du tänkt att dra elen?
Är lampan mycket lätt bör det räcka med att limma fast ett fäste med epoxylim.
Fast jag skulle nog välja att borra och gänga för maskingängad skruv,
alternativt använda skruv + mutter.
M5-skruv bör räcka.
Hur har du tänkt att dra elen?
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för era svar! Stålbalken är inte synlig. Jag har gipsat tak och det ligger förmodligen lite gles emellan gipset och stålbalken. Tippar på att det är ca 2-4 cm innan stålet kommer. Jo, det är en ganska stor krona som ska upp.... ca 12 kg :eek:
Haha, ja magneten kanske kan funka
, fast jag tror mer på att gänga fast lampan. Har ett eluttag ca 20 cm från platsen som kronan ska sitta.
Haha, ja magneten kanske kan funka
Funderar förrensten... om man använder magneten så måste väl stålbalken och magneten ligga direkt an mot varandra?? Eller funkar det med några cm spalt mellan?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej det går absolut inte!linegarden skrev:
Och jag skulle avråda från svetsning inne i "vardagsrummet". Tror att du kan få liite problem med försäkringsbolaget när ni skall bygga upp huset igen.
Låter som min gissning med borra-gänga-skruva blir bäst.
Med lite tur borde du kanske kunna dra fram elslangen ända till lampan (med ny tråd förstås),
så installationen blir snyggare.
God fortsättning på julen!
Med en borrskruvdragare försedd med 8mm hylsa kan du enkelt dra fast en fästbygel el.likn. med byggplåtskruv (modellen på nedersta delen av sidan):
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid46.pdf
Finns i närmast välsorterade byggvaruhandel, även t.ex. Biltema har http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...at-galvaniserat/Byggplatskruv-platbalk-87849/ (fast med gummitätning)
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid46.pdf
Finns i närmast välsorterade byggvaruhandel, även t.ex. Biltema har http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...at-galvaniserat/Byggplatskruv-platbalk-87849/ (fast med gummitätning)
Produkter som diskuteras: "byggplåtskruv"
Byggplåtskruv
Byggplåtskruvar är speciellt designade för att fästa plåt eller stål, som exempelvis när man behöver fästa en plåt mot en balk. Dessa skruvar är robusta, starka och har ofta en hög korrosionsresistens för att klara av de krävande
Läs mer
Du menar att dra elsladden innanför taket? Och nej, svetsning blir et INTE tal om! 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja precis. Eller snarare dra fram den "fasta installationen" till där lampan skall sitta.linegarden skrev:
Borde ju bli snyggare än om den skall kopplas en bi ifrån.
Men det blir kanske ok ändå. Vad är väl 20 centimeter...
Men själv lampsladden får du nog inte pilla in över innertaket.
Nu tror jag ju att man har ganska stora marginaler när man räknar på vilken balk man ska ha, men man ska känna till att både svets och borrning påverkar hållfastheten.
Har hört att i vissa vindkraftverk så vill man varken borra eller svetsa, man använder magneter för att fästa stegarna man klättrar till toppen med.
Har hört att i vissa vindkraftverk så vill man varken borra eller svetsa, man använder magneter för att fästa stegarna man klättrar till toppen med.
Det finns stegar i vindkraftverk som sitter med magneter, det är dock inte normalt förfarande utan det är fastsvetsade rör med gängor i som man bultar fast stegarna i!Lostmoose skrev:Nu tror jag ju att man har ganska stora marginaler när man räknar på vilken balk man ska ha, men man ska känna till att både svets och borrning påverkar hållfastheten.
Inte för att det är aktuellt nu då men vadå inte svetsa? Har haft rörkrökare hemma hos mig som kört gaslågan 2cm från väggen för att löda kopparrör. Inte har det brunnit något... Man får ju så klart vidta vissa försiktighetsåtgärder!