skall bygga ett mellanbjälklag på 9x7 meter och planerar att lägga en stålbalk på 3,5 meter och därefter använda "vanligt" virke till resten. Vem på detta underbara forum kan hjälpa mig fram till rätt dimension av balken?
-Är bjälklaget 9 eller 7m brett, dvs hur bred är totala spännvidden, längden är inte lika intressant (vi vet ju redan balkens längd).
-Hur ser konstruktionen av mellanbjälklaget ut, vad är det byggt av (för att uppskatta egenvikten).
-Är det vanlig boyta ovanför. eller ska det tas hänsyn till några extraordinära belastningar?
-Vad är viktigast, att få en låg balk eller en lätt balk?
Bäst är alltid att ha en skiss på belastningsfallet för att undvika missfäörstånd.
Läste min fråga idag o förstod knappt själv hur jag menade
Gör ett nytt försök:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ovanför kommer det vara vardagsrum med braskamin dock inget monster utan ganska enkel och lätt. sovrum, liten toalett.
Såg nu på bilden att balken inte ligger på väggen men den kommer den göra sen och även vila på stående balk och extra armering i plattan
Garaget blir murat i leca.
Hoppas detta hjälper er att förstå.
Jag reserverar mig för ev missförstånd.
Belastningsfallet jag räknat på ser ut som följer:
Spännvidd: 9m, fritt upplagd balk med jämt fördelad last.
Last: 250kg/m2
Godkänd nedböjning mitt på balken: 2cm
Detta ger ett nödvändigt tröghetsmoment på ca 17500 cm4
Förslag på balkar, (vikt):
HEA 300 (800kg)
HEB 280 (930kg)
IPE 400 (600kg)
Tackar Gabbe1, vad tror du, kommer det svikta eller bli gungit? ute efter ett stumt golv. Har en kompis som byggde med kerto och han har skaller i fin glasen när han går på övervåningen
Glöm bara inte att där krafterna från balkens upplag ska tas upp, och pelare eller liknande som för krafterna vidare nedåt samt hur de sen tas hand om av grund och mark också måste ges en viss omtanke.
Allt detta ska tåla några ton extra.
Hur många kN är det i upplagskrafter Gabbe1?
Jag får det till ca 80kN, dvs ca 8 ton.
Golvet är 9x7m, belastningen 250kg/m2 och halva belastningen ligger på balken.
Om man bortser från balkens egenvikt och bara ser till belastningen på bjälklaget så blir det 38,7 kN i varje pelare (2st pelare).
Om TS kan tänka sig en extra pelare mitt på balken (borde bli mitt i garaget om jag fattat rätt) så kan man gå ner ordentligt i balkstorlek och det ger mindre svikt i bjälklaget.
Om TS kan tänka sig en extra pelare mitt på balken (borde bli mitt i garaget om jag fattat rätt) så kan man gå ner ordentligt i balkstorlek och det ger mindre svikt i bjälklaget.
Det är just den pelaren jag vill undvika o plats i taket har jag, 3m minus 400 blir juh 260 i minsta takhöjd det klarar jag mig på
Är väggen mellan garage och förråd bärande? I så fall blir det betydligt mindre last på stålbalken. Är den inte bärande blir det å andra sidan svårt att klara golvbjälkarna i det fack som blir 5.5 m.