Jag har ett fritidshus stående på en gammal stengrund (staplade stenblock med puts på utsidan, ståendes på ett sluttande berg). Jag vill få mer boyta och hade funderingar på att bygga ut huset och nu slog det mig att jag kanske ska använda ytan under huset som bostadsyta. Vad tror ni om det, och hur ska man göra konstruktionen? I bakkant av huset är grunden ganska låg eftersom berget nästan är i dagen men i framkant, de främsta 3 metrarna, är grunden såpass hög att det skulle kunna bli tillräckligt bra takhöjd.

Grunden är ungefär 4dm tjock i snitt, det varierar lite eftersom det som sagt är vanliga tillhuggna stenblock. Jag antar att man kanske ändå bör mura upp med någonting innanför den för att få vettigt isolerat? Isolecablock och sedan fylla igen i luftspalten som blir mellan isolecat och stenmuren med nåt?

Frågan är också hur golvet ska göras. Det är rent berg och det sluttar. Det är väl ofrånkomligt att det kommer krypa in vatten så det bör väl väl vara en konstruktion som tillåter vatten att passera underst.

Alla ideer och tips mottages tacksamt.

S
Känns som en dålig ide... hur ska du dränera källargolvet och väggarna? Du kan ju inte underminera husets befintliga grund så den nya väggen måste komma innanför. Låter som det kommer sluta med fukt och mögel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.