2 244 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Bygga in vattenmantlad kamin
Håller på att konvertera från elvärme till vattenburen värme där värmekälla är bl a en vattenmantlad kamin. Det blev en sådan här: http://mygind.se/product.asp?product=2317
Jag planerar att placera den på ett fundament av större lecablock och tegel, resa sidor av 75 mm leca och täcka med en gjuten armerad platta. På plattan fästs ev ytterligare tegel och den har hål för skorsten. Bakåt ges stöd mot väggen som ska göras brandsäker, preliminärt med leca även där. Jag behöver en öppning långt bak på sidan för att komma åt rörkopplingar och även hål för ventilation. Plattan kommer till uppifrån ca 110 cm från fundamendet. En tvärliggare kan placeras ca 95 cm upp på framsidan (kolla hur kaminen ser ut så förstår du).
Frågan är, kan jag lösa detta med dessa tunna lecablock? Anledningen att jag vill ha just leca är att jag vill ha värmetrögheten och anledningen att jag vill använda de tunna blocken är platsbrist. Annars är ju ett alternativ att klä med brandsäker skiva och kakla. Jag har letat på forumet, frågat kamintillverkaren och även bl a Webers hemsida men inte fått nåt bra att gå på. Jag har koll på brandklassning, säkerhetsavstånd och att jag måste förstärka golvet. Har funderingar på lösningar: fräsa ut för vertikal armering, stålreglar, tegel istället men är såklart ute efter råd!
Jag planerar att placera den på ett fundament av större lecablock och tegel, resa sidor av 75 mm leca och täcka med en gjuten armerad platta. På plattan fästs ev ytterligare tegel och den har hål för skorsten. Bakåt ges stöd mot väggen som ska göras brandsäker, preliminärt med leca även där. Jag behöver en öppning långt bak på sidan för att komma åt rörkopplingar och även hål för ventilation. Plattan kommer till uppifrån ca 110 cm från fundamendet. En tvärliggare kan placeras ca 95 cm upp på framsidan (kolla hur kaminen ser ut så förstår du).
Frågan är, kan jag lösa detta med dessa tunna lecablock? Anledningen att jag vill ha just leca är att jag vill ha värmetrögheten och anledningen att jag vill använda de tunna blocken är platsbrist. Annars är ju ett alternativ att klä med brandsäker skiva och kakla. Jag har letat på forumet, frågat kamintillverkaren och även bl a Webers hemsida men inte fått nåt bra att gå på. Jag har koll på brandklassning, säkerhetsavstånd och att jag måste förstärka golvet. Har funderingar på lösningar: fräsa ut för vertikal armering, stålreglar, tegel istället men är såklart ute efter råd!
Jag har inte några belägg för det jag nu skriver men, är inte leca glock väl porösa för att vara någon bra värmelagrare man använder ju dessa gärna för att få en isolerande effekt. Jag skulle välja någon mer homogent material.
Jag håller med dig helt! Leca är isolerande och mindre värmelagrande än tegel, sten, etc. Eftersom det är en vattenmantel så vill jag ha en isolerande effekt men även en viss värmelagring. Perfekta mellanvägen är leca kom jag fram till. Jag skulle givetvis kunna använda brandgips eller nåt sånt men det "känns" inte rätt, jag vill ha nåt stenliknande... 
Siktar på att få till nåt som "Snabelost" redovisat här http://www.byggahus.se/forum/biobransle/157923-vattenmantlad-insats-och-tank.html men jag har inte alls det utrymmet pga skorstenens placering (kan förskjuta 2 dm mot nock) och att nya insatsen är ett monster i relation till vad vi har idag. Då kan jag inte braka på med 19 cm bred leca.
Siktar på att få till nåt som "Snabelost" redovisat här http://www.byggahus.se/forum/biobransle/157923-vattenmantlad-insats-och-tank.html men jag har inte alls det utrymmet pga skorstenens placering (kan förskjuta 2 dm mot nock) och att nya insatsen är ett monster i relation till vad vi har idag. Då kan jag inte braka på med 19 cm bred leca.
Klicka här för att svara