Hej, jag ska bygga ett garage med 19*19 lecablock. Från gavel till gavel ska det ligga en hea 240 balk som bjälklaget ska fällas in i. Min fråga handlar om hur man lägger upp hea-balken på lecamuren. Går det att lägga järnbalken direkt på lecamuren eller behövs det något mellan mur och balk (tex träregel, gjuten klack eller plåt) som balken vilar på?

Med varma hälsningar Jakob

Detta beror på hur stor last du får i balken som ska tas upp av lecan. Du kan behöva sprida ut lasten över en större yta. Du måste räkna på detta för att veta vad som krävs i upplag för balken.

Tack för svaret! Jag förstår precis vad du menar. Nu till lite följdfrågor. Vad är det man behöver veta för att räkna fram vilket upplag som krävs? Vindsutrymmet övanför garaget kommer i framtiden att bli ett badrum med en golvyta på ca 4*6,5m. Finns det inga standardlösningar (när det gäller val av material) när man lägger en hea-balk på lecamur? Jag funderar idagsläget på att gjuta en klack som upplag, vad tror du om den lösningen, Matti_75?

Leca har en tryckhållfasthet på 3N/mm2 och dina upplag för balken blir 190x240 mm i varje ände om jag förstår dig rätt vilket isf ger 190x240x2x3 = 273600 Newton, så om du lägger balken direkt på lecan så tål det en belastning på max 27 ton om lasten är jämt fördelad på balken.

Redigerat:
Du vill nog höja upplaget något 10-tal millimeter så att inte balken, när den böjer ner, skapar en kross-zon längst ut på leca-blocket. Du kanske ska räkna lite på nedböjningen också.

Hej larsbj, tack för uträkningen! Om jag har förstått rätt så kan man laborera med lasten på lecamuren genom att öka upplaget från det ursrungliga 19cm (men det borde väll inte bli mer än 27 tons belastning från vindsutrymmet, eller)? Vad tror du om hur man rent praktiskt ska gå tillväga? Lägga balken direkt på lecan eller på någon form av upplag?

Smart inägg, det hade jag inte tänkt på alls! Då finns det alltså ännu mer som man måsten räkna på (önskar nu att jag var mer observant på mattelektionerna i skolan). Finns det något smidigt sätt att räkna på nedböjningen och där med se om det finns någon "kross-risk"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.