P
Hej!

Hittade ca. 8st plattor i olika storlekar av asbest på min garage vind.

Endel hade spruckit. Hur hanterar man dessa? Dom är lösa och ligger i en hög.

De jag googlat på och hittat ang. asbest är att man ska använda engångskläder med andningsskydd men misstänker att de gäller vid rivning?

Kan jag ha på mig vanliga kläder, hanskar och 3M andningsmask och packetera och lämna på närmaste återvinning?

Tacksam för svar.

P
Köp en engångsoverall, kostar några tior och handskar så kan du stoppa allt i samma påse som skivorna. Du kan duscha skivorna med en vanlig blomspruta så dammar det mindre.

Det räcker med vanliga arbetskläder, andningsskydd är knappt att du behöver när du ska bära ner skivor från vinden.
Skivorna kan du lägga antingen löst eller i sopsäck på ett släp, sedan kör du dom till återvinningsstation som tar emot eternit/asbest.

P
Tack för svar! Bör jag slänga kläderna efter användning om jag kör arbetskläder? Vad är de egentligen som är farlig? Är de bara om skivorna går sönder just under hantering?

http://asbest-sanering.se/far-man-sanera-asbest-sjalv

Det du ska göra är ju så pyttelite att det knappast går in under begreppet asbestsanering. Blöt ner eternitskivorna så de inte dammar i onödan, lägg dem i en plastsäck. Torka av ev damm som ligger kvar med en blöt gammal handduk som sen också hamnar i sopsäcken. Kör säcken till återvinningsstationen. Har du en P3-andningsmask så använd den om det känns bättre; arbetskläder och handskar kan du använda som vanligt efteråt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.