Byggahus.se

Ny fasadpanel distans mot asfaboard?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Håller på att byta panel på en gavel (mot kallvind) har nu börjat riva den gamla panelen där underbrädorna sitter spikade rätt mot en asfaboard. Det kan väll inte vara rätt? Det sitter visserligen inte någonting bakom asfaboarden eftersom det är en kallvind.

Bör jag lägga till en utvändig horisontell läkt för att få en luftspallt? Eller kan man sätta dom nya underbrädorna rätt på boarden som det är nu?

Om jag lägger till en liten distans hamnar ju fasaden någon centimeter ut från teglet i nederkant. Bör jag täta mot insekter då på något sätt?

Den gamla fasaden verkar bestå av undrbrädor av klen dimension samt lock med frästa spår för underbrädorna, dessutom verkar fasaden var tryckimpregnerad? Rökte dom på lite extra den dagen dom satte panel på mitt hus på 70 talet eller satte man tryckt virke som fasad?

Hoppas någon har lite svar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fasad1.jpg
    fasad2.jpg
    fasad3.jpg
    fasad4.jpg

2. MTech
    Medlem Nivå 11
    Jag har inga svar på dina frågor men utifrån mitt eget 70tals hus så kan jag garantera att folk var påtända när dom byggde... ;)

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Luftspalt är aldrig fel, för mig ruttnade några brädor på östra gaveln där panelen satt rätt på asfaboarden.
    Är det kallvinda så ta bort asfaboarden sätt utegips eller vindduk så blir måttet rättare.

Protte

4. larsbj
    Medlem · Nivå 13
    Sätt 10 mm luftläkt på asfaboarden det är tillräckligt när det inte är isolering bakom.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Det skulle nog räcka. Men hur gör man då nere vid teglet, det skulle ju då bli en glipa mellan tegel och fasad (vilket iofs låter bra) där insekter mm skulle ta sig in. Redan nu har dom visserligen kunnat flyga in under lockbrädorna. Takfotsnät har jag funderat på men vet inte hur jag ska fästa det mot teglet?

Hur ser det vanligtvis ut på gavlarna på hus med "halvtegel"? Brukar asfaboarden vindpappen gå ända ner till teglet och inte som i mitt fall sluta 5cm ovanför teglet? Nu kan jua alla getingar och humlor flyga rätt in på vinden.

Redigerat 10 maj 2013 21:19
  6. larsbj
    Medlem · Nivå 13
    Fäst takfotsnät på en trälist som du sedan spikar uppepå teglet, låt nätet gå upp till första luftläkten.

7. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Tror inte det är tryckt virke....ser ut att vara samma panel sen huset byggdes.....gissar att du kan förvänta dig liknade livslängd på den panel du spikar upp nu.....dvs du måste kanske byta panel igen om ca 40 år om du spikar direkt på asfaboarden.....

8. M
    Moderator · Nivå 18
    Panel - luftspalt - asfaboard är rätt konstruktion enligt mig.Sen skulla jag ta 21-22 mm till luftspalten. Tex 22X95 formvirke eller så. Billigt och funkar bra

9. B
    Medlem Nivå 2
    Låter som en ganska bra ide, även om det skulle fungera utan luftspallt så löser en liten läkt/list problemet med att täta hålet mellan tegel och asfaboard (getingarna och annat gillar att ta den vägen och in på vinden). Men vad är smartaste sättet att fästa listen mot teglet? Det är rätt kasst murat så spika vet jag inte om jag vågar. Fog/lim?

10. larsbj
    Medlem · Nivå 13
    Tex pl 600 går bra.