Vi kommer bli tvungna att dra ett rör genom vår murade skorsten då den murade delen inte är tät.

Jag hade föredragit att man glidgjöt skorstenen för att kunna bibehålla strålningsvärmen och murstockens värmelagringskapacitet.

Hur som helst 3 skorstensmakare har tittat på skorstenen och alla säger att rör är mitt enda alternativ. Alla säger att utrymmet som inte täcks av röret måste fyllas med någon isoleringsmassa.

Jag vill däremot inte ha isoleringen för att få lite strålningseffekt. Skorstenskillarna säger att så gör man inte men har inget svar på varför.

Så min fråga är helt enkelt. Måste man isolera?

Installationsanvisningen för röret säger det, sotaren vill att du följer installationsanvisningen.

Kan säkert bli problem vid framtida reparation av skorstenspipan, om du tex fyllde mellanrummet med cement. Ett rör håller inte i evigheter och det måste kunna gå att byta ut det och isoleringen stadgar samtidigt röret.

M
Varför är rör ditt enda alternativ? Har du fått någon vettig förklaring?

Skorstenskillarna säger att det är en för trång kanal med för många 90 gr sidförskjutningar som gör det svårt med glidgjutning. Har ni andra alternativ så är jag lyhörd.

Vad gäller installationsanvisningen så är det vad hantverkarna säger. Men finns det några tekniska och fysiskt termiska hinder mot att skita i isoleringen.
Jag kan ta på mig tillverkaransvaret genom att frångå anvisningarna. Men frågan är: vad mer än ett oisolerat rör riskerar jag att ansvara för?

Eller finns det andra lösningar?

M
Rör är inte så himla lätt att få igenom 90-graders-svängar heller, men de har säkert fungerande metoder om de är villiga att göra jobbet.

Isoleringen (vanligtvis vermiculit) gör att du får bättre drag då värmen hålls inne, det kompenserar lite för den mindre kanal-arean man får med insatsrör.

Utan alltför mycket kunskap inom ämnet:
Tar du ut värmeenergi ur skorstenen på väg upp så bidrar det till minskat upp-drag (varm luft är lättare) vilket man vill undvika. Det och risk för kondens är väl två anledningar till att man faktiskt vill ha ut lite värme ur toppen och därmed är isolering av skorstenen nödvändig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.