1 560 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vedpanna/murstock
Hej,
Jag bor i ett gammal timmerhus från början på 1900-talet som värms upp med elradiatorer.
Någon gång inom snar framtid funderar jag på laga ett par trasiga bjälkar under allrummet. Under samma rum finns en liten källare med ca 1,5 m i takhöjd.
Min fråga är helt enkelt om det är lämpligt att installera en ved/pelletspanna där nere med tillhörande ackumulatortankar och borra hål i murstocken för en rökgaskanal? Är det ens praktiskt genomförbart?
Jag skulle vilja gå över till vattenburen värme och bespara mig själv pengar och tid.
Tack på förhand.
/Michael
Jag bor i ett gammal timmerhus från början på 1900-talet som värms upp med elradiatorer.
Någon gång inom snar framtid funderar jag på laga ett par trasiga bjälkar under allrummet. Under samma rum finns en liten källare med ca 1,5 m i takhöjd.
Min fråga är helt enkelt om det är lämpligt att installera en ved/pelletspanna där nere med tillhörande ackumulatortankar och borra hål i murstocken för en rökgaskanal? Är det ens praktiskt genomförbart?
Jag skulle vilja gå över till vattenburen värme och bespara mig själv pengar och tid.
Tack på förhand.
/Michael
Tänk på vedlogistiken...
Blir ju en del ved som ska flöda igenom.
Ack tankar går ju säkert att specialbygga och en vedpanna får säkert plats, borde ju finnas låga modeller.
Att bygga en utomhuspanncentral är inget alternativ ?
Blir ju en del ved som ska flöda igenom.
Ack tankar går ju säkert att specialbygga och en vedpanna får säkert plats, borde ju finnas låga modeller.
Att bygga en utomhuspanncentral är inget alternativ ?
Utomhuspanncentral är inget alternativ. Det blir ett för stort ingrepp och kostar för mycket.
Jag har en fönster som jag enkelt kan öppna och hiva ner veden/pelletsen genom. Min största oro är murstocken, om det blir ett för stort ingrepp.
Jag har en fönster som jag enkelt kan öppna och hiva ner veden/pelletsen genom. Min största oro är murstocken, om det blir ett för stort ingrepp.
Förutsatt att skorstenens pipor går ända ner i källaren är det väl inga större problem att ta upp ett hål i den. Brukar man ju göra när en braskamin ska installeras till exempel. Har själv gjort det hemma. Även i förra huset flyttade jag rökanslutningen till skorstenen vid pannbyte. Bara att bila upp ett nytt hål. Däremot är det ju mycket troligt att man får dra en slang i pipan om huset är så gammalt. Eventuellt kan det klara sig att slamma om den invändigt.
Jag skulle som D09 är inne på vara mer orolig för det praktiska. Det är ju inte mycket till takhöjd med 150 cm. Såvida du själv inte är 140 cm lång så kommer all skötsel av anläggningen bli sjukt krånglig.
Jag skulle som D09 är inne på vara mer orolig för det praktiska. Det är ju inte mycket till takhöjd med 150 cm. Såvida du själv inte är 140 cm lång så kommer all skötsel av anläggningen bli sjukt krånglig.
Bra där med fönstret. Det underlättar ju
Men då borde väl pellets vara ett alt
Dvs du fyller på utifrån och går bara ner och svär när det krånglar.
Rökkanalen borde OM tak/anslutningshöjden blir tokig kunna lösas med att montera en ny utomhusskorsten alt gå genom bjälklag med isolerade rör lite högre upp..
Snyggt? Inte en susning
Men då borde väl pellets vara ett alt
Dvs du fyller på utifrån och går bara ner och svär när det krånglar.
Rökkanalen borde OM tak/anslutningshöjden blir tokig kunna lösas med att montera en ny utomhusskorsten alt gå genom bjälklag med isolerade rör lite högre upp..
Snyggt? Inte en susning
Klicka här för att svara