Har tyvärr kommit på att jag måste göra om lite i mitt garagebygge och behöver flytta ett par hyfsat kraftiga reglar för att anpassa öppning för garageport. Reglarna är skråspikade i syllen, nertill, och i hammarbandet upptill. Dessutom har jag spikat fast läkt i nämnda reglar.

Har ni några bra knep för att få bort det jag spikat i regeln utan att förstöra för mycket och gärna med regeln i behåll. Jag har använt 100 mm trådspik.

1027536o.jpg

Bästa kompisen!

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Oj, vilket monster. Vad heter det verktyget och hur används det? Är det effektivt?

Spikutdragare heter det. Lite stökig att använda innan man "kommer på det" men väldigt bra att ha ibland. Rätt knepigt att använda på skråspikad spik också så kanske är det bäst att bara riva..... såga av och använda kofot....svårt att säga utan att känna på sakerna....:)

Tack för svaret!

Finns en mindre variant på Biltema. Funkar helt OK och inte så många kronor om man vill testa.

Kan du få in ett metallsågblad mellan trästyckena kan du såga av spiken också. Jag sågade av några rejäla skruvar på det sättet i somras när jag ändrade i mitt altanbygge. Med metallblad på minitigersågen gick det kanonsnabbt.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Tigersåg med metallblad så kapar du enkelt av spikförbanden

Har faktiskt en tigersåg från Jula som jag aldrig använt. Kanske kan komma till pass nu då. Kan man liksom såga sig in till spiken från "fel" vinkel. Vad menar jag egentligen med fel vinkel? Tänk er att jag ska såga hål i mitt en vägg. Går det med en sticksåg och funkar det i så fall att angripa spikar som spikat ihop spikläkt som ligger på samma ledd som regeln, på samma sätt som exemplet med väggen? (medalj till den som fattar vad jag menar :-)

Du lägger bladet plant med den liggande reglen, mellan änden på reglen du ska ta bort och den reglen den är skruvad i.

corre skrev:
Du lägger bladet plant med den liggande reglen, mellan änden på reglen du ska ta bort och den reglen den är skruvad i.
Lägger in en bild som visar regel och läkt. Den är skråspikad med en av få spikar som hittade ut på andra sidan :p.
Kommer jag åt med en tigersåg här?
20131017_074900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: ser att bilden blev liggandes så ni får lägga huvudet i 90 grader :-)

Redigerat:
Det är ju då bara att köra med bladet längs "springan" och låda bladet tugga sig igenom längsmed

corre skrev:
Det är ju då bara att köra med bladet längs "springan" och låda bladet tugga sig igenom längsmed
Men skadar man inte sågbladet när man kommer mot träet på det sättet? Jag kanske inte förstår hur du menar...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.