3 161 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Det blåser in. Vad ska jag täta springan med(lite fogskum, fogmassa, gipsbruk)?
Jag har tagit bort tapeterna i ett rum på övervåningen. Och jag ser att hörnen inte är spacklade med remsa. Det är glipor på några millimeter i varje hörn.
Jag känner att det blåser in kalluft i springan i hörnet. Jag vill inte ha köldbryggor när jag tapetserar om sen.
Vad ska jag täta springan med (lite fogskum, fogmassa, gipsbruk)?
Jag känner att det blåser in kalluft i springan i hörnet. Jag vill inte ha köldbryggor när jag tapetserar om sen.
Vad ska jag täta springan med (lite fogskum, fogmassa, gipsbruk)?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Fogskum eller mjukfog, inte gipsbruk (om det inte är ett stenhus).
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Numera finns det gott om isocyanatfritt fogskum. Dessutom är det just under härdningen som isocyanater bildas. Härdat skum är ofarligt.
Sprutar man med fogskumspistol och munstycke är det inga problem att lägga ett par mm tjocka strängar heller. Men å andra sidan är det två mm vi talar om, blir det knappast någon köldbrygga att tala om med akrylfog heller.
Sprutar man med fogskumspistol och munstycke är det inga problem att lägga ett par mm tjocka strängar heller. Men å andra sidan är det två mm vi talar om, blir det knappast någon köldbrygga att tala om med akrylfog heller.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Utöver som JOW säger att det nog är svårt att få in skum i en så smal glipa så skulle jag beroende på material/konstruktion vara lite försiktig med fogskum. Risken är att det expanderar inne i konstruktionen och orsakar oönskade effekter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden