2 646 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Snedtak, gles vs osb
Jag ska isolera ett snedtak och var från början inställd på osb+gips men har mer och mer börjat fundera på gles istället, för att spara några kronor och lite arbete.
Jag har dock en fråga ang. tätheten med tanke på isoleringen. Jag kommer isolera ca 170 mm, därefter plast, en laddning 45
r och ytterligare isolering. Frågan är då, räcker det att glesa direkt på isoleringen och sätta gips på det, eller riskerar man att isoleringen kryper ut? Jag kanske inte ens behöver sätta plasten mellan lagren med tanke på att man inte sätter upp så mycket grejer i ett snedtak?
Någon som stått inför liknande dilemma och lyckats lösa det?
Tack på förhand
Jag har dock en fråga ang. tätheten med tanke på isoleringen. Jag kommer isolera ca 170 mm, därefter plast, en laddning 45
Någon som stått inför liknande dilemma och lyckats lösa det?
Tack på förhand
Om du vill sätta de extra 45 mm isolering så kan du spänna en duk under denna för att hindra att isoleringen smiter iväg.
Jag tycker emellertid det är bättre att skippa dessa 45 mm och istället lägga de ovanpå tillsammans med den andra isoleringen - så får du samma isoleringsförmåga. På det sättet har du plast som håller tillbaka isoleringen. På detta bör du sätta gelspanel då den är mycket starkare än OSB skiva. Jag tror att det finns risk att OSB skivan sviktar mer än du vill.
Jag tycker emellertid det är bättre att skippa dessa 45 mm och istället lägga de ovanpå tillsammans med den andra isoleringen - så får du samma isoleringsförmåga. På det sättet har du plast som håller tillbaka isoleringen. På detta bör du sätta gelspanel då den är mycket starkare än OSB skiva. Jag tror att det finns risk att OSB skivan sviktar mer än du vill.
men jag undviker ju ganska mycket köldbrygga genom att korsa isoleringen? Skulle inte en idé kunna vara att isolera 170 först, sedan låta bli plasten där, korsa 45: or, isolera och därefter köra plast och gles, då får jag plast som stoppar isoleringen och dessutom mindre köldbryggor. Man lär ju ändå inte sätta några grejer i snedtaket så OSB kanske är overkill där, precis som att flytta in plasten.
Klicka här för att svara