4 645 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Fäste i vägg, gips?
Sida 1 av 2
Jag ska sätta upp ett fäste som har 8 st fästpunkter, vilka ska klara en viktl på minst 80kg, gärna upp mot 100kg.
Har inte riktigt koll på vilken typ av vägg det är. Men det känns som gips, och det är inget mellanrum eller liknande i väggen, utan fyllt rakt i genom hela väggen.
Vilken typ av fäste passar bäst? Har läst runt lite, och molly pluggar verkar vara populärt, men verkar dock ge väldigt fula hål - vilket är negativt då jag bor i hyresrätt.
I bruksanvisningen man fick till så står det att de ska vara "Hex Bolt M8" och nylonplugg, men jag fick tyvärr med fel fästen. Verkar vara nån form av metallexpander (molly?).
Finns det några tips på fästen?
Har inte riktigt koll på vilken typ av vägg det är. Men det känns som gips, och det är inget mellanrum eller liknande i väggen, utan fyllt rakt i genom hela väggen.
Vilken typ av fäste passar bäst? Har läst runt lite, och molly pluggar verkar vara populärt, men verkar dock ge väldigt fula hål - vilket är negativt då jag bor i hyresrätt.
I bruksanvisningen man fick till så står det att de ska vara "Hex Bolt M8" och nylonplugg, men jag fick tyvärr med fel fästen. Verkar vara nån form av metallexpander (molly?).
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Molly är det enda som funkar i gips men det bästa är om du kan hitta en eller flera reglar att fästa i.Bultar skrev:Jag ska sätta upp ett fäste som har 8 st fästpunkter, vilka ska klara en viktl på minst 80kg, gärna upp mot 100kg.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Knacka och lyssna är ett sätt, regeldetektor ett annat och en stark magnet för att hitta gipsskruvar ett tredje.Bultar skrev:
Du skriver att det inte verkar vara något hålrum. Det tyder ju på att det inte är en vanlig regelvägg. Plankvägg, murad eller kanske t.o.m. betong bakom?
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag har borrat cirka 6-7 cm och det är helt fyllt. Yttersta centimeterna är väldigt vitt och lent material, medan resterande är poröst men ganska strävt. Känns som små små små stenar blandat med något mer. Färgen är åt det mörkgråa hållet.vectrex skrev:
Huset är lite äldre, vet dock inte årtal.Bild på huset: https://maps.google.se/maps?ie=UTF-...ing&ei=jbVdUp-7OqqO4gSUyYDIBg&ved=0CDIQxB0wAA
Och väggen det rör sig om sitter ovanför en dörr, och känns lite mer stabilt än väggen i övriga delar av rummet.
Då är det lättbetong (kallas också ytong eller siporex beroende på ålder). Det finns rejäla lättbetong pluggar att köpa på vanliga bygghandeln.
Den här modellen brukar fungera bra: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Kombiplugg/Universalplugg-87733/
Kör du på 12mm plugg och en skruv på 8 mm ska det sitta rejält. Metallexapander fungerar inte i lättbetong!
Den här modellen brukar fungera bra: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Kombiplugg/Universalplugg-87733/
Kör du på 12mm plugg och en skruv på 8 mm ska det sitta rejält. Metallexapander fungerar inte i lättbetong!
Produkter som diskuteras: "Universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Pratar vi fortfarande om att den klarar vikter på 100kg, fördelat på 8 fästpunkter i detta material?anders07 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Japp, det står så.
Men svängde förbi Beijers nu, och de gav mig lättbetongplugg (http://www.beijerbygg.se/wcsstore/B...box/Lattbetongplugg_GB_121218_175911_1191.pdf) som skulle klara av 25kg per fäste. Vilket blir 200kg, så hoppas det håller nu!
Men svängde förbi Beijers nu, och de gav mig lättbetongplugg (http://www.beijerbygg.se/wcsstore/B...box/Lattbetongplugg_GB_121218_175911_1191.pdf) som skulle klara av 25kg per fäste. Vilket blir 200kg, så hoppas det håller nu!
M8 däcksbultar var det med till vår TV också... Problemet med pluggarna du fått från Beijer nu är att det måste vara en "mjuk" lättbetong hela vägen. Är väggen putsad kommer pluggarna inte att gå in och du kommer att ha stora hål och ev. sprickor i putsen som följd!
Alternativt så måste du knacka bort putsen först (det yttre lite hårdare lagret) så pluggen går in i lättbetongen bara.
De pluggar jag hänvisade till fungerar utan att knacka bort puts...
Alternativt så måste du knacka bort putsen först (det yttre lite hårdare lagret) så pluggen går in i lättbetongen bara.
De pluggar jag hänvisade till fungerar utan att knacka bort puts...