Robert 75 skrev:
Var själv inne på att skruva först just för att kunna ändra om något blev fel och dessutom lätt att få tag på skruv. Då jag ville ha så smal luftspalt som möjligt mellan mur och stålregel insåg jag ganska snabbt att jag aldrig skulle kunna skruva på insidan. Dessutom var det denna metod som bygghandlaren föreslog. Men för mig fanns det bara ett alternativ för att få det att fästa, med tång.
Kontentan blev att det gick riktigt fort, sitter bra och dessutom busenkelt istället för att hålla i allt och samtidigt försöka få en skruv att borra och dra i stålregeln.

Är du noga från början så välj nittången så hinner du både och... ;)
Jag fick rådet att skruva från 'utsidan', det skulle bli sån liten skillnad i tjocklek där skruvskallarna hamnade att det inte skulle märkas när man skivat.
Om det funkar i praktiken vet jag inte. :) Men tången ser klart köpvärd ut.
Få se om det inte kan bli en projekttråd när det drar igång.

FredrikR skrev:
Jag fick rådet att skruva från 'utsidan', det skulle bli sån liten skillnad i tjocklek där skruvskallarna hamnade att det inte skulle märkas när man skivat.
Om det funkar i praktiken vet jag inte. :) Men tången ser klart köpvärd ut.
Få se om det inte kan bli en projekttråd när det drar igång.
Jo, visst ska man skruva från "utsidan". Det jag menade var att jag inte skulle komma åt att sätta skruven på "utsidan" på insidan av skenan då jag bara har 25-30mm till lecamuren. Visst kan det ha gått att skruva "utifrån" på utsidan av skenan och "inifrån" på insidan (mot lecamuren) av skenan. Solklart...? ;)
Därav försöket med tången, som föll väl ut.

Bygger man en "vanlig" innervägg är detta inget problem då man kommer åt att skruva "utifrån" på båda sidorna av skenan.

Robert 75 skrev:
Jo, visst ska man skruva från "utsidan". Det jag menade var att jag inte skulle komma åt att sätta skruven på "utsidan" på insidan av skenan då jag bara har 25-30mm till lecamuren. Visst kan det ha gått att skruva "utifrån" på utsidan av skenan och "inifrån" på insidan (mot lecamuren) av skenan. Solklart...? ;)
Därav försöket med tången, som föll väl ut.

Bygger man en "vanlig" innervägg är detta inget problem då man kommer åt att skruva "utifrån" på båda sidorna av skenan.
Menade/rådet var tvärtom, skruva från insidan/där man kommer åt. :)
Ska bygga så lite att inte skivorna påverkas märkbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.