Håller på att bygga ovanvåning det är en skånelänga med blandade väggar på nedervåningen. Allt från tegel,lertegel leca etc,
Mitt problem är vid övergången från snedtaket och nederväggen.
Har ingen folie i mellanbjälkslaget underifrån eftersom det är varmluft på båda sidorna, dock kommer det som jag tror bli kallras från sidan precid där väggen möter taket. kall luft riskerar kanske att gå rakt in i mellanbjälklaget och kyla ner luften som kommer från nedervåningen ??
fattar inte hur jag skall lägga plastfolien, den kommer ner från snedtaket mot mellan bjälkarna, skall den bara läggas mot golvspånskivorna ? eller måste man pilla ne den mellan bjälkarna för att få det helt tätt ?

ombyggarren:(

Förstår inte exakt hur du menar med
kall luft riskerar kanske att gå rakt in i mellanbjälklaget och kyla ner luften som kommer från nedervåningen ?
Kan du lägga upp en bild?

Du vill garanterat inte att det ska kunna dra in kalluft i mellanbjälklaget. Det måste du förhindra.

Har själv en gammal om- och tillbyggd skånelänga. Ovanvåningen som tidigare användes att lagra säd på är nu inredd och plastad i tak och väggar. Dock drar det i kanterna mellan golv, väggar och tak. Förmodligen därför att att man inte brytt sig om att dreva och vindsäkra ordentligt. När det blåser, vilket det ju gör rätt ofta här i Skåne, så rör sig allt och springor uppstår/utvidgas och luften trycks in i allt som påminner om springor på blåssidan, och sugs ut på motsvarande sätt på läsidan. Sedan blir det förstås inte bättre om man har smågnagare i huset.

Hos mig så går plasten från snedtaket ner på innerväggen, (den låga längs med huset), och slutar vid golvspånet, som i sin tur slutar vid den väggen. Dvs kattvinden (kallvind) har inget golv, och i den gamla delen av huset så finns det ganska säkert ingen plast i taket i bottenvåningen, så fukt inifrån kan leta sig ut på kattvinden. Av det lilla jag har sett/kan se av kattvinden så verkar det inte ha lett till några problem (ännu). Ombyggnaden gjordes för ca 30 år sedan så förmodligen kommer det inte att leda till några problem heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.