21 637 läst ·
14 svar
22k läst
14 svar
Vilken gips puts !
Hej, jag har bestämt mig för att använda gipsputs på några väggar i min källare. Jag har tittat lite på kostnader och det verkar som om Knauf/Danogips finns för ~100 kr/20kg medan Weber Gypsum kostar ~250 kr/25kg. Hur kan det komma sig, har någon erferenhet av dessa olika putser och varför det kan skilja så mycket i pris ?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Vet inte, kanske skillnaden är att den dyrare går att använda i spruta. Antar du skaputsa för hand, då duger den billigaste gott. Använd gärna avdragarbanor så blir det enklare att få jämt.
Kolla att det är gipsputs du tittar på, gipsputset innehåller lite "sand". kostar här ca 250kr / 25kg "Finja"
Den andra varianten för att limma upp gipskivor innehåller gips och lim och är billigare. kostar 100kr / 30kg, den "krymper" även vid torkning
Se till att det är väggar utan fuktproblem när du använder gipsputs
Den andra varianten för att limma upp gipskivor innehåller gips och lim och är billigare. kostar 100kr / 30kg, den "krymper" även vid torkning
Se till att det är väggar utan fuktproblem när du använder gipsputs
hittade detta. hänvisa dom till denna produktZipLock skrev:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/gypsum_plaster/by_hand/index.html
Det är den Gips putsen jag tittat på och jag tycker att det verkar som att den göra samma sak som Gypsum men är inte säker. Verkar som om den skall vara "utpustsad" inom 20 minuter efter blandning, vet inte vad motsvarande tid är för Gypsum.
Är det ingen som använt denna Gipsputs som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Är det ingen som använt denna Gipsputs som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Jag har inget svar på just den produkten, men har använt gypsum många gånger med bra resultat och rimliga tider efter blandning. Vill minnas ett tillfälle med en kollega som skulle putsa med ett gipsbruk kunden hade köpt (vet ej vilket). Det stelnade medan han vispade det med bruksvispen, blev stenhårt och kunden fick köpa ny blandarstav. Handhavandefel på något sätt måste det varit men man kanske utgår ifrån att alla gipsbruk beter sig likadant. Icke.
Gipsputsen från Knauf är enligt mig mer lämpad att använda som sprutputs eller som utstockning till gipsskivor då denna torkar betydligt fortare än Gypsum från Weber. Knauf gipsen blir dock mer por-tät än Gypsum men kräver som sagt p.g.a sin öppentid snabbare applicering. En annan sak som kan skilja dessa åt är vilket tjocklek du kan putsa , gypsum är för 5-50 mm om jag inte minns fel, vet inte specen för Knauf-gipsen.
Personligen föredrar jag Gypsum från Weber, har använt det mycket som snickare och det är det mest lättarbetade enligt mig. Resultatet blir väldigt bra om man putsar väggen och sedan låter den torka så pass att den inte är mjuk, sen spikriver man ytan och till sist "polerar" man av den med en tvättbräda.
Lycka till/ M
Personligen föredrar jag Gypsum från Weber, har använt det mycket som snickare och det är det mest lättarbetade enligt mig. Resultatet blir väldigt bra om man putsar väggen och sedan låter den torka så pass att den inte är mjuk, sen spikriver man ytan och till sist "polerar" man av den med en tvättbräda.
Lycka till/ M
Gupsputsade just en vägg.köpte först den dyra varianten innan jag hittade en affär som hade båda sorterna.tycker den dyrare var mer stenig o grövre struktur. Den billiga var mer gipsslät och den tyckte jag blev bättre
Första säcken innan man fått upp tempot men det funkade bra ändå. Tips är att använda avdragsbanor i stål,var billiga o underlättade mkt. Sen så blankslipade jag med en stålslev. Innan man gör det ska du låta gipset stelna lite på ytan. Kolla youtube sök bara gipsputs. Kan underlätta att ha en blomspruta med vatten till hands och var lätt på handenCarla skrev:
Precis samma info har jag fått av en byggare och på bygghandeln... Knauf/Danogips kan man också använda för mindre reparationsarbeten sa min byggare.ZipLock skrev:
Perfekta råd!olofh skrev:Första säcken innan man fått upp tempot men det funkade bra ändå. Tips är att använda avdragsbanor i stål,var billiga o underlättade mkt. Sen så blankslipade jag med en stålslev. Innan man gör det ska du låta gipset stelna lite på ytan. Kolla youtube sök bara gipsputs. Kan underlätta att ha en blomspruta med vatten till hands och var lätt på handen
Var inte snål med vattensprutan och köp en sån du kan pumpa tryck i så sprutar den väldigt jämt och fint...
Klicka här för att svara