28 542 läst ·
32 svar
29k läst
32 svar
Byggmax cellplastlim löses upp i regnet idag! Måste limma med annat lim nu. Vilket?
Om man skall få till det korrekt utan plåt så måste ju vindskivan sitta helt utanför sockeln samt gå en bit nedanför sockeln. Först då kan man vara säker på att fukt inte kan ta sig in den vägen. Men då får man räkna med att fasaden sticker ut panel+läkt+vindskiva (22+34+12) = 68 mm. Läkten kan man minska ner förstås till kanske 20. Dvs 48 mm utstick.Mikael_L skrev:Tja, jag ska inte försöka säga emot dig. Jag har ju verkligen inte så stor koll.
Jag byggde i alla fall lite mer oldschool, typ de bilder som "Mark i skåne" lade upp, men inte lättreglar i stommen då.
Och ...
Och jag har sett några hus där dom putsat direkt på cellplasten som yttervägg, så hur fel kan det vara? ...
(Sorry, kunde inte låta bli ...)
Jag tror inte jag kommer tycka utsticket är snyggt i kombo med liggande panel så jag väljer att köra med plåtbleck. Byggfirman jag har tycker inte fasadens livande med sockeln är något konstigt alls så jag får hålla tummarna och lita på dem.
För att tydliggöra svaret på ursprungsfrågan.
Jag skrapade och tvättade bort Byggmax upplösta cellplastlim.
Limmade sedan med Illbruck PU700 stenlim. http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
Fungerade toppenbra, kan rekommenderas. Lätta att applicera, drygt. Torkade på 10-15 min trots fuktig väderlek. Funkar bra på fuktig cellplast (kräver faktiskt att man fuktar ytorna lite).
Jag skrapade och tvättade bort Byggmax upplösta cellplastlim.
Limmade sedan med Illbruck PU700 stenlim. http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
Fungerade toppenbra, kan rekommenderas. Lätta att applicera, drygt. Torkade på 10-15 min trots fuktig väderlek. Funkar bra på fuktig cellplast (kräver faktiskt att man fuktar ytorna lite).
Redigerat:
Jag körde med fogskum när jag limmade cellplasten till min platta.
Är ju bara att dra ut ett par strängar, lägga på cellplasten och gnugga den några varv fram och tillbaka så expanderar inte fogskummet och det sitter som berget.
Byggmax cellplastlim kan man lika väl ersätta med ett beg tuggummi...
Är ju bara att dra ut ett par strängar, lägga på cellplasten och gnugga den några varv fram och tillbaka så expanderar inte fogskummet och det sitter som berget.
Byggmax cellplastlim kan man lika väl ersätta med ett beg tuggummi...
Klicka här för att svara